zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meer lef en samenwerking nodig voor groei sociale ondernemingen

25 juli 2017 - Nederland telt steeds meer social entrepreneurs voor wie ondernemen niet alleen draait om winst, maar om een maatschappelijk doel.

Het is een nog jonge markt met veel groeipotentie die beter kan worden benut. Om de weg naar groei op lange termijn vrij te maken, is zo'n 4,5 miljard euro nodig. Veel impactinvesteerders hebben een sterke voorkeur voor bedrijven in de groeifase, terwijl de meeste sociale ondernemingen nog in eerdere fasen zitten. Daarnaast is een versterking nodig van de marktstructuur, waarin traditionele bedrijven, overheden en consumenten een rol spelen. Dat concludeert ABN AMRO in haar rapport 'De romantiek voorbij: de noodzaak van marktontwikkeling voor sociale ondernemingen'.


 
Een jonge, snelgroeiende markt met veel starters
Nederland telt volgens ABN AMRO tussen de 4.000 en 5.000 sociale ondernemingen, die zo'n 50.000 à 70.000 medewerkers van werk voorzien. Voor deze bedrijven staat hun maatschappelijke missie voorop: zij combineren sociale ambities met een winstdoelstelling. Zo dragen ze bij aan sociale vraagstukken, zoals arbeidsmarktparticipatie, sociale samenhang en klimaatverandering. Van de startende sociale ondernemers levert 62 procent aan consumenten en ruim 30 procent aan het bedrijfsleven, terwijl deze verdeling bij sociale ondernemingen ouder dan vijf jaar andersom is.
 
Kapitaalbehoefte van 1,0 à 1,5 miljard op korte termijn
De helft van de ondernemers geeft aan dat toegang tot kapitaal hun grootste zorg is om te kunnen groeien. Voor alle sociaal ondernemers bij elkaar bedraagt de vraag naar kapitaal op de korte en middellange termijn volgens ABN AMRO minimaal zo'n 1 tot 1,5 miljard euro. Op lange termijn is naar schatting 4,5 tot 5 miljard euro nodig. Volgens ABN AMRO is het aanbod van kapitaal op korte termijn weliswaar voldoende, maar kijken te veel investeerders naar sociale ondernemingen in de groeifase, waardoor de meeste sociale ondernemingen geen kans krijgen. ABN AMRO pleit daarom voor meer spreiding van portefeuilles en een betere samenwerking tussen kapitaalverschaffers.

Sterkere infrastructuur cruciaal voor groei sociale ondernemingen
Volgens ABN AMRO is een sterkere infrastructuur in de markt voor sociale ondernemingen nodig. "Het traditionele bedrijfsleven kan een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van sociale ondernemingen, bijvoorbeeld als partner en inkoper. Daarbij kunnen retailers - zoals supermarkten en winkelketens - sociale ondernemingen in staat stellen de consument beter te bereiken: via hun productbeleid en als partners. Ook voor de overheid is een rol weggelegd: als kennispartner, beleidsmaker én inkoper," vertelt Eric Buckens, Directeur Social Impact Investments van ABN AMRO. "Sociale ondernemingen hebben een belangrijke functie als voorhoede voor een transitie naar een duurzamere economie, waarin 'shared value' de norm wordt. Alleen al daarom is het van belang dat zij meer ondersteuning krijgen."
 
 


Bron: Brisk Magazine
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De sociale kant van flexibel werken
 Sociale ondernemingen: veel sympathie, weinig aankopen
 Sociale voornemens vrijwel verdwenen
 Nederlander hecht extreem weinig waarde aan duurzaam beleggen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10