zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kwart Nederlanders dupe van online namaakmedicijnen en -toiletartikelen

19 juli 2017 - Uit onderzoek van MarkMonitor blijkt dat namaakproducten nog steeds een groot risico vormen. Meer dan een kwart (28 procent) van de Nederlandse consumenten heeft zonder het vooraf te weten online namaakproducten aangeschaft.

Hieronder vallen alledaagse producten zoals cosmetica, huidverzorgingsproducten, supplementen en, zorgwekkend genoeg, ook medicijnen.
Ruim de helft van de Nederlandse consumenten (51 procent) geeft aan deze namaakproducten te hebben gevonden via zoekmachines. Andere online kanalen die worden genoemd zijn marktplaatsen, mobiele apps en advertenties op social media.
 
Schadelijk voor merken en mensen
"De dreiging van vervalsers schaadt zowel merken als consumenten," vertelt Kevin Day, Regional Manager Nordics en Nederland bij MarkMonitor. "Bij merken gaat het om het verlies van inkomsten, reputatie en consumentenvertrouwen. Wanneer het gaat om namaakproducten zoals cosmetica, medicijnen, huid- en zonverzorging, zijn de gevolgen voor consumenten echter veel groter. Dit heeft directe invloed op de gezondheid. Hierdoor is het voor merken van belang dat ze een solide online merkbeschermingsstrategie hebben." 
In het onderzoek werd deze stelling wereldwijd bevestigd. 34 procent van de respondenten houdt het merk verantwoordelijk voor de aankoop van namaakproducten en vindt dat het merk hen hiervoor moet behoeden. In Denemarken (44 procent), Zweden (43 procent) en Engeland (42 procent) was dit percentage het hoogst. Dit wordt versterkt door het feit dat bijna twee op de vijf consumenten die onbewust een namaakproduct kochten, bij het merk gingen klagen. Echter, 23 procent van de respondenten acht zichzelf verantwoordelijk voor de aankoop van namaakproducten. Onder de Engelse consumenten ligt dit percentage het hoogst (35 procent).
 
Over het onderzoek
Het online onderzoek werd in opdracht van MarkMonitor uitgevoerd door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Vitreous World. Het doel was het online koopgedrag rondom consumentengoederen te onderzoeken, waaronder cosmetica, toiletartikelen, medicijnen, vitaminen en supplementen. Er deden respondenten mee in tien landen: Engeland, Amerika, China, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en Zweden. De interviews vonden plaats tussen 4 en 10 mei 2017.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Driekwart merken is dupe van inbreuk
 Aantal ict-vacatures sterk gestegen
  De derde digitaliseringsfase: vernieuwingen die ons te wachten staan
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eén op de zes online koopjesjagers gedupeerd door malafide websites
 Europese markt overspoeld met nepartikelen
 Massaproducten nu ook slachtoffer van merkvervalsing
 Omzet namaak-merken vertienvoudigd
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
reacties
Vakantieganger hamstert voor autoreis  (1) 
Vier dingen die managers moeten kunnen (1) 
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Leidinggevende scoort onvoldoende voor begrip ex-kankerpatiënten
Lagere lening door leaseauto, abonnementen en studieschuld
Niet langer veilig achter de firewall
Minder kans op armoede met gewone baan
Leaserijder wil data delen voor onderhoud, minder files en verkeersveiligheid
Slechts twee op de vijf bedrijven beveiligen cloudgegevens met encryptie
Business interruption en cyber-incidenten grootste risico’s voor bedrijven
Millennials geven topmanagement nieuwe betekenis
Beveiligingsprofessionals verliezen 40 uur per maand door inefficiënte systemen
5G-wensenlijst consument schetst actieplan voor operators
meer top 10
vacatures
meer vacatures