zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Digitale tools zijn de remedie in nepnieuws epidemie

18 juli 2017 - Digitale tools bieden mogelijk de oplossing om nepnieuws tegen te gaan. Of het nu gaat over opzettelijke propaganda of onschuldige en grappige berichtgeving, nepnieuws is alomtegenwoordig in het medialandschap.

Door de explosie aan digitale content en de snelheid waarmee nieuws wordt verspreid, gaan nieuwsberichten al snel een eigen leven leiden zonder dat feiten gecheckt zijn. Voor media die de digitalisering omarmen, heeft dit een onheilspellend vooruitzicht. Het is van belang dat media worden gezien als bron van kwalitatieve content en dat zij deze reputatie behouden. Om dit te realiseren en uitdagingen te overwinnen, moeten zij samenwerken met digitale experts.


 
Acties tegen nepnieuws
Grote technologische bedrijven, zoals Facebook en Google, die optreden als nieuwsorganisatie doordat zij content delen, zijn al openlijk gestart met acties tegen nepnieuws. Zij delen reporting tools en tips met gebruikers, zodat zij nepnieuws beter kunnen herkennen. Ook verschillende reguliere media werken samen met sociale platformen om nepnieuws tegen te gaan. Recent kondigde de Utrechtse Internet Courant aan te starten met een experiment met blockchain-technologie, waarmee de nieuwsorganisatie de geloofwaardigheid van nieuws kan garanderen. "Dit zijn al zeer bemoedigende acties in de strijd tegen nepnieuws", zegt Chris Lawrence, Head of Media Consulting (UK & Ierland) bij Cognizant. "Maar naast deze acties, moeten er standaarden worden opgesteld zodat er ook overeenstemming ontstaat onder de media wat nou precies nepnieuws is en wat niet." 
 
Crisis van wantrouwen  
De media-sector ondergaat een crisis van wantrouwen. Het is onduidelijk welk nieuws is berust op feiten en velen grijpen deze kans aan om onaangenaam nieuws te kenmerken als onwaar. Helaas wordt het probleem van nepnieuws alleen maar groter nu ook foto’s en video’s worden ingezet om nepnieuws te verspreiden. Het ‘nieuws-ecosysteem’ moet opnieuw worden ingericht om dit probleem op te lossen. Intensieve samenwerking tussen digitale experts en de media is vereist om dit te realiseren.
Met digitale tools, zoals kunstmatige intelligentie en blockchain, kunnen de media hun reputatie als betrouwbare bron herstellen en twijfels over hun integriteit afnemen. Van het monitoren van berichtgeving op sociale media tot het identificeren van misbruik van berichtgeving; met digitale tools kunnen de media op de juiste manier reageren op kritische berichtgeving die de geloofwaardigheid van nieuws in twijfel trekken.
 
Samenwerken
Hoe ver het nepnieuwsfenomeen uiteindelijk zal gaan, is niet duidelijk. Uit de huidige trends blijkt wel dat intensieve samenwerking snel nodig is om te voorkomen dat het probleem nog groter wordt. De initiatieven van onder andere Facebook en Google zijn zeker de moeite waard zijn, maar er is meer nodig om de strijd tegen nepnieuws te winnen. "Traditionele media moeten intensiever samenwerken met nieuwe media en digitale experts om ervoor te zorgen dat het publiek de media weer volledig kan vertrouwen," concludeert Lawrence.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Online nepnieuwsindustrie blijkt lucratief
 Bewapen u tegen trollen en nepprofielen
 2016 stond in teken online afpersing
 Bezoek nieuwswebsites tijdens werktijd verhoogt productiviteit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10