zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse vrouw laat promotie liggen

11 juli 2017 - Slechts veertien procent van de vrouwelijke Nederlandse professionals stuurde in de afgelopen twaalf maanden proactief aan op een promotie bij haar manager.

Het verschil tussen mannen en vrouwen is hierin aanzienlijk; bij mannen is dit 29 procent. Dit blijkt uit het jaarlijkse Global Gender Diversity van Hays. Opvallend is dat een ruime meerderheid van de vrouwen (58 procent) wel een leiderschapspositie nastreeft. Mannen zitten iets hoger met 63 procent.


 
Vrouw mist duidelijk doel
Dat vrouwen niet erg proactief zijn in het najagen van promoties kan te maken hebben met het feit dat zij geen duidelijk carrièrepad voor ogen hebben. Ondanks het feit dat de meerderheid een toppositie wil bereiken, hebben maar vier op de tien vrouwelijke professionals een carrière ontwikkelingsplan. Bij de Nederlandse man is dit een verrassende 66 procent. "Vrouwen zijn vaak te bescheiden in het uitspreken van hun ambities en het najagen van promoties. Hoewel het ambitieniveau tussen mannen en vrouwen in Nederland vrijwel gelijk is, doen mannen veel actiever aan zelfpromotie. Vrouwen kunnen veel meer afdwingen door het heft in handen te nemen en proactief met hun leidinggevende in gesprek te gaan over de groeimogelijkheden," aldus Jill van Casteren, HR manager bij Hays Nederland.
 
Geen gevoel van gelijkheid
Bovendien is er nog altijd een voelbare genderkloof op de werkvloer. Slechts 58 procent van de vrouwen heeft het gevoel dat zij dezelfde carrièremogelijkheden hebben als mannen. Andersom denkt 82 procent van de mannen dat de kansen op de werkvloer gelijk zijn. Daarnaast is de ruime meerderheid van de vrouwen (63 procent) van mening dat zij als het gaat om gelijke beloning tegen barrières botsen die buiten hun controle liggen. Opvallend is dat twaalf procent van de mannen meent dat vrouwen helemaal niet tegen barrières aanlopen, terwijl geen van de vrouwen deze mening deelt.

Vrouwelijke ambitie
"Dit zijn zorgwekkende uitkomsten. Helemaal gezien het hoge percentage mannelijke leidinggevenden in het bedrijfsleven. Wanneer zij zich niet bewust zijn van deze barrières voor vrouwen, veranderen zij hier niets aan," vervolgt Van Casteren. "Bedrijven kunnen meer doen om de ambities van vrouwen te ondersteunen, zoals flexibele werktijden hanteren, aantoonbare gelijke beloning voor mannen en vrouwen bieden en het nastreven van een communicatiecultuur. Er zijn zelfs bedrijven die kinderopvang aanbieden op kantoor. Zo wordt de kloof verkleind, komen meer vrouwen op topposities en creëren bedrijven direct meer rolmodellen voor vrouwelijke medewerkers. Bovendien behalen werkgevers hiermee concurrentievoordeel; zij worden aantrekkelijker voor vrouwelijk talent."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Commitment en open cultuur goede alternatieven voor vrouwenquota
 Vrouwelijke directeur nog steeds onderbetaald
 Participatie vrouwen: een morele én bedrijfseconomische noodzaak
 Aantal vrouwelijke bestuurders beursgenoteerde ondernemingen afgenomen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10