zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Eenvoudige techniek helpt veilig online bankieren

9 juni 2017 - Al heeft een bank een zeer zorgvuldig en veilig systeem om online te bankieren, de klant vormt een zwakke schakel bij verkeerd gebruik van de online mogelijkheden.

Dit betekent niet dat klanten onzorgvuldig te werk gaan, maar soms is tijdens een betalingsproces niet duidelijk wat er exact gebeurt tijdens een transactie. Sven Kiljan, promovendus bij de Open Universiteit, heeft zijn onderzoek gericht op het veiliger maken van online bankieren door de bruikbaarheid te verbeteren in zijn proefschrift ‘Exploring, Expanding and Evaluating Usable Security in Online Banking'. De promotie vindt vandaag plaats bij de Open Universiteit in Heerlen.

Het versterken van de zwakke schakel
Het Kennisprogramma Veiligheid Digitaal Betalingsverkeer is een samenwerkingsverband tussen banken en universiteiten, waaronder de Open Universiteit. Sinds 2011, na een groei van fraudegevallen, buigt een aantal onderzoekers zich over mogelijkheden van het verbeteren van de beveiliging van online bankieren. Sven Kiljan, Rutger Leukfeldt, Sanne Boes en Jurjen Janssen richtten hun onderzoek op het versterken van de zwakste schakel in de beveiligingsketen, namelijk de klant zelf. Het onderzoek van Kiljan is specifiek gericht op het gebruik van de techniek door de klant. Dit onderzoek sluit aan bij de overige onderzoeksdelen waarbij de gevoeligheid voor phishing en het in kaart brengen van cybercriminele netwerken centraal staan, maar ook de samenwerking tussen politie en banken.

Verbetering van bestaande middelen
Kiljan heeft het gebruik van techniek door bankklanten onderzocht. Als beveiligingstechnieken niet aangemeten worden aan de gebruikers, dan bestaat de kans dat de gebruikers deze (bewust of onbewust) verkeerd inzetten. Door verkeerd gebruik bestaat de kans dat nieuwe beveiligingstechnieken naast hogere kosten weinig toevoegen aan de bestaande beveiliging.
Met drie onderzoeksdelen komt Kiljan tot een eindresultaat. In het verkennende deel wordt de ontwikkeling van thuisbankieren en mobiel bankieren belicht. Verwacht wordt dat het schrijven van mobiele bankapplicaties flink zal groeien in de toekomst en dus ook een groter doelwit zal gaan vormen dan internet bankieren. Het uitbreidende deel is gericht op een nieuw informatieschema om transacties veilig te autoriseren. Het schema voegt integriteit en authenticiteit toe aan kritiek transactiegegevens bij de invoer van de gebruiker voordat ze verstuurd worden door een onveilige omgeving. Het evaluerende deel staat in het teken van mechanismes voor het vergelijken en evalueren van authenticatiemethoden en het autorisatie van transacties.

Alternatieve methode
Uiteindelijk blijkt uit het onderzoek dat de bestaande middelen verbeterd kunnen worden. Klanten moeten nu twee acties uitvoeren om een bestemmingsrekeningnummer en het bedrag van een transactie door te geven. Sven Kiljan komt door het onderzoek tot een aanbeveling voor een alternatieve methode zodat het mogelijk is de klant op een veilige manier met één enkele actie (alleen de invoer) deze kritieke gegevens aan te leveren aan de bank. Door het reduceren van het aantal acties wordt de ruimte om gebruikersfouten te maken verkleind en daardoor de beveiliging vergroot.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Leaserijder wil data delen voor onderhoud, minder files en verkeersveiligheid
 Beveiligingsprofessionals verliezen 40 uur per maand door inefficiënte systemen
 Leidinggevende scoort onvoldoende voor begrip ex-kankerpatiënten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nauwelijks fraude bij internetbankieren
  Geen back-up? Denk niet: ‘dat overkomt ons niet’
 Fraude met internetbankieren gehalveerd
 Online bankieren na email populairste internettoepassing
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
reacties
Vier dingen die managers moeten kunnen (1) 
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
Geen waardering voor vrouwen die onderhandelen tijdens sollicitatie (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Vier dingen die managers moeten kunnen
Bazen van Nederland staan hun stoel af aan kinderen
Lagere lening door leaseauto, abonnementen en studieschuld
Niet langer veilig achter de firewall
Minder kans op armoede met gewone baan
Vacatures in Amsterdam moeilijk te vervullen
Breng mensen en technologie in balans
Gerichte aanvallen op radar industriële organisaties
Slechts twee op de vijf bedrijven beveiligen cloudgegevens met encryptie
Euforie over economische groei in Nederland vlakt af
meer top 10
vacatures
meer vacatures