zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De kracht van data: klanten vinden en binden

Optimaliseren klantervaring essentieel om klant te behouden

17 mei 2017 - Het optimaliseren van de klantbeleving en het ontwikkelen van aantrekkelijke en relevante content blijft ook dit jaar topprioriteit voor het management.

Om de strijd van de concurrenten en het hart van de (potentiële) klant te winnen, is het van cruciaal belang dat organisaties hun data op orde hebben. Michiel Alkemade, managing partner en database marketeer bij Computer Profile, gaat in dit artikel dieper in op de kracht van data in het vinden en binden van klanten.

Investeringen blijven achter
Alkemade: "Uit de Digital Intelligence Briefing, die Adobe dit jaar voor de zevende keer samen met Econsultancy uitvoerde, blijkt dat investeringen in data-analyse om de klantervaring te personaliseren en verbeteren tot nu toe achterblijven. Dit is ontzettend zonde. Bedrijven die beschikken over kwalitatief goede klant- en marktdata en deze informatie analyseren zijn immers veel beter in staat nieuwe kansen in de markt te ontdekken, een sublieme klantbeleving te realiseren en waardevolle langetermijnrelaties op te bouwen."

Leg data-puzzel in elkaar
Volgens Alkemade hebben veel organisaties al wel veel waardevolle informatie binnen hun bedrijf, maar benutten zij deze nog niet. "Veel bedrijven werken met meerdere systemen waarin belangrijke informatie staat opgeslagen, maar nu zijn het slechts puzzelstukjes. Om het maximale uit de data te halen, moeten die op de juiste manier in elkaar worden gelegd. Dit kan allereerst middels een centraal CRM-systeem. Daarnaast ontstaat er binnen organisaties vaak CRM-vervuiling – er wordt niet meer naar de opgeslagen gegevens omgekeken, laat staan dat de informatie actueel wordt gehouden. Voorkom dit door constant contactgegevens, functiewijzigingen en behoeftes die klanten eerder hebben doorgegeven te valideren. Door uw databestanden continu bij te werken, op te schonen en te verrijken, worden klantvoorspellingen steeds betrouwbaarder. Daarnaast worden uw marketing- en salesactiviteiten veel doeltreffender: u bent immers veel beter in staat de juiste persoon met de juiste boodschap aan te spreken op het juiste moment. Gaandeweg zullen de interactiemomenten steeds natuurlijker en relevanter worden."

Leer klant écht kennen
Om dit voor elkaar te krijgen is het essentieel om te weten wie de beslissingnemer (Decision Making Unit) is, wat zijn probleem is en wat zijn of haar wensen zijn voor een dienstverlener. "Deze inzichten zijn cruciaal om uiteindelijk van een prospect een klant te maken. Verdiep u daarnaast in de markt waarin u opereert. Wat speelt er? Welke trends ziet u? Waar loopt de markt tegenaan? Begin dus écht met het leren kennen van de markt en de klanten die u wilt bedienen en al bedient. Door deze informatie vervolgens op te slaan en een 360° klantbeeld op te stellen, legt u een gefundeerde basis voor de toekomst. Deze eerste stappen zorgen voor persoonlijke communicatie en dienstverlening op maat, waarmee u de klant voor lange tijd aan u kunt binden. Want als u iedere individuele prospect kent, en zicht hebt op wat hij verwacht, eist en wenst, kunt u hem gerichter benaderen met relevante en persoonlijke aanbiedingen. De kans is groot dat hij daarna met u in zee wil gaan en niet met uw concurrent. Bovendien geeft het de organisatie een professionele en betrouwbare uitstraling, u hebt tenslotte uw zaken op orde."

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Tevreden werknemer werkt zes uur per week over
 Vrouwelijke directeur nog steeds onderbetaald
 Vijf praktische tips voor het vinden van het juiste personeel
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Klant- en medewerkersvriendelijkste organisaties bijna bekend
 Geef een geweldige service-ervaring met excellente customer centricity
 Merken begrijpen klanten beter door integratie sales, marketing en customerservice
 Tips voor een betere klantervaring binnen een omnichannel strategie
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De top-5 Checklists van Brisk Magazine
- Checklist SWOT
- Checklist Assertiviteit
- Checklist Vergaderen
- Checklist Effectief Tijdbeheer
- Checklist Beslissingen nemen
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Eugene Bay treedt af als Chairman van VBAT Group
reacties
Lage lonen in horeca, transport en uitzendbranche (1) 
Helft Nederlanders weet niet wat chatbot is (1) 
Hoogopgeleiden positiever over flexibilisering dan laagopgeleiden  (1) 
Zes feiten en fabels over refurbished (2) 
Drie manieren om waarde toe te voegen met innovatie (2) 
BKR registratie bij roodstaan heeft geen grote gevolgen (1) 
Bedrijven hebben moeite met vinden van goede financiële professionals (1) 
beurs
AEX index: 527.85 0.18 %
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ict automati 12.19  3.8 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Aegon 4.44  -5.7 %
Value8 5.6  -4 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street sluit in het groen
Wall Street richting hoger slot
meer beurs
top10
Transformeren van piramide naar park
Zes feiten en fabels over refurbished
Helft Nederlanders weet niet wat chatbot is
Inspirerende baan belangrijkste reden voor carričreswitch toptalent
Recruiters verleggen focus van vinden naar verleiden
Hoogopgeleiden positiever over flexibilisering dan laagopgeleiden
'Directeuren zijn allesbehalve zakkenvullers'
Werknemers stellen meer eisen door groeiend vertrouwen
De kracht van data: klanten vinden en binden
‘Bedrijfsleven op grote schaal slachtoffer datalekken’
meer top 10
vacatures
meer vacatures