zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuwe werknemer promoot werkgever graag

14 april 2017 - Nieuwe medewerkers zijn uitstekende ambassadeurs voor hun werkgever. Dat blijkt uit recent, grootschalig onderzoek van Effectory, uitgevoerd onder 280.000 medewerkers in Nederland.

Van de medewerkers die minder dan een jaar in dienst zijn, raadt ruim 86 procent de organisatie aan bij vrienden en kennissen. Dit aantal neemt vanaf het tweede jaar af, na vijf jaar is dit nog maar 70 procent. De groep nieuwe medewerkers kan organisaties dus helpen om op een goedkope manier meer talent aan te trekken.
Nieuwe medewerkers zijn in hun eerste jaar bijzonder positief over hun werkgever. Ze zijn trots op de organisatie (78 procent) en tevreden over hun werkzaamheden (90 procent). Ook hun collega’s zien ze helemaal zitten (89 procent), net zoals hun leidinggevende (85 procent).

Steeds minder enthousiast
Na vijf jaar is dit enthousiasme afgenomen. Ongeveer 70 procent van de medewerkers is dan nog trots op de organisatie, 84 procent blijft tevreden over de werkzaamheden. Ook is 84 procent nog enthousiast over zijn of haar collega’s, 77 procent over de leidinggevende. Deze percentages blijven dalen naarmate de lengte van het dienstverband toeneemt, al vlakt die daling steeds meer af. Medewerkers worden in de loop van hun carrière geleidelijk wat minder enthousiast over hun werkgever.

Ieder huisje heeft zijn kruisje
Hoe kan dit? Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory, legt dit uit. "Het enthousiasme van het eerste jaar maakt steeds meer plaats voor realisme. Medewerkers die binnenkomen zijn overdonderd door alle nieuwe indrukken. Ze zien alle aspecten van de organisatie voor het eerst en in de meeste gevallen spreekt dit ze enorm aan. Naar verloop van tijd worden pas de minder rooskleurige aspecten zichtbaar. Ieder huisje heeft zijn kruisje, dit geldt ook voor organisaties. De loyale medewerkers, die echt bij de organisatie passen, blijven over."

Talent aantrekken
De groep nieuwe medewerkers blijkt wel ontzettend interessant om het juiste talent aan te trekken. "Deze medewerkers hebben de selectieprocedure al succesvol doorlopen. Ze passen bij de organisatie en kunnen goed inschatten wie in hun kennissenkring ook in het plaatje past," vertelt Heezen. "Ze vertellen enthousiaste verhalen en maken zo waardevolle reclame. We zien bovendien dat talent dat via medewerkers binnenkomt meestal goed bij een organisatie past. Voor werkgevers is het goed om zich hier bewust van te zijn. Blijf goed in contact met nieuwe mensen. Hebben ze alle informatie die ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen? Begrijpen ze hoe de organisatie functioneert? Een instroomonderzoek kan hierbij helpen. Het is waardevol om hierin te investeren, zodat nieuwe medewerkers met plezier aan de slag kunnen en ze hun enthousiasme tegelijkertijd met de buitenwereld kunnen delen."
 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Genomineerden DDMA E-mail Awards 2017 bekend
 Managers lopen grote securityrisico’s tijdens mobiel werken
 Dure ruimbagage zorgt voor overvolle handbagagerekken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Europeanen bevelen werkgever niet aan bij vrienden
 Nederlandse werknemers bijzonder tevreden
 Empowerment van werknemers: drie belangrijke voordelen
 Gelukkigste werknemer in Europa is een Nederlander
 
 
reacties
 
Job Verberne  |   | 
18-04-2017
 | 
00:06 uur
Wat wij zien dat bij steeds meer bedrijven gebeurt, is een bonus verstrekken aan medewerkers die een geschikte potentiële collega aandragen. Een zeer effectieve en ook vrij goedkope methode, met name in snel groeiende organisaties. Een effectieve wervingscampagne gaat al veel tijd en geld inzitten en een wervings- of detacheringsbureau vraagt al helemaal bizarre tarieven. Een bonus van een aantal honderd euro wanneer een medewerker een potentiële collega aandraagt is daarentegen vrij goedkoop en wervingskosten worden betaald aan medewerkers in plaats van derden, wat de medewerkerstevredenheid bovendien goed doet.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
reacties
Lage lonen in horeca, transport en uitzendbranche (1) 
Helft Nederlanders weet niet wat chatbot is (1) 
Hoogopgeleiden positiever over flexibilisering dan laagopgeleiden  (2) 
Zes feiten en fabels over refurbished (2) 
Drie manieren om waarde toe te voegen met innovatie (2) 
BKR registratie bij roodstaan heeft geen grote gevolgen (1) 
Bedrijven hebben moeite met vinden van goede financiële professionals (1) 
beurs
AEX index: 527.87 -0.06 %
Stijgers Dalers
Value8 5.75  6.5 %
Arcadis 16.1  6 %
Nutreco 47  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Randstad 52.14  -3.6 %
Galapagos 74.41  -2.3 %
Wall Street kleurt groen
Glencore bevestigt interesse in Bunge
Olieprijs loopt verder op
meer beurs
top10
Helft Nederlanders weet niet wat chatbot is
Hoogopgeleiden positiever over flexibilisering dan laagopgeleiden
Recruiters verleggen focus van vinden naar verleiden
Werknemers stellen meer eisen door groeiend vertrouwen
Marktplaats gaat strijd aan met vacaturesites
Developer: Nederland wereldleider in Data Science
'Beveiliging e-mail is een maatschappelijke verantwoordelijkheid'
HR speelt grote rol in digitale transformatie
'Patchen ernstige kwetsbaarheden moet anders'
CO2-uitstoot steden gehalveerd dankzij stadsverwarming
meer top 10
vacatures
meer vacatures