zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Economie bloeit op, maar werknemers bozer dan ooit

21 maart 2017 - Op basis van de gunstige economische ontwikkeling zou men verwachten dat werknemers energiek en positief aan de slag zijn. Niets is minder waar. Er stroomt nog steeds onnodig veel menselijke energie weg uit organisaties.

De stemming op de werkvloer is niet positiever, maar negatiever dan ooit. Dit blijkt uit het onderzoek ‘De energie van werkend Nederland’ dat EnergyFinder in samenwerking met onderzoeksbureau Integron verricht onder 4.400 werknemers. Dit onderzoek wordt sinds 2013 jaarlijks uitgevoerd en richt zich op de mentale, emotionele en sociale energie van werknemers.

De voornaamste conclusies van het onderzoek, uit de editie 2017:
 

  • Slechts twintig procent heeft het op zijn werk echt naar de zin: deze groep is enthousiast bezig en bereikt samen met collega’s uitstekende resultaten.
  • 32 procent zit in de wachtstand en blijft doen wat ze altijd deden.
  • 38 procent  zegt verkrampt bezig te zijn met overleven.
  • Tien procent is helemaal afgehaakt en tot stilstand gekomen.
  • Vergeleken met 2016 bleef de hoeveelheid energie in organisaties min of meer gelijk. In kwalitatief opzicht is evenwel een belangrijke verschuiving zichtbaar: de negatieve gevoelens onder werknemers zijn fors gestegen. Er is sprake van een fors aantal ‘boze werknemers’: maar liefst 36 procent van alle werknemers (dat was vorig jaar nog 28 procent) .
  • Naast deze algemene tendens, zijn er forse verschillen als je kijkt naar branche, leeftijd en functieniveau:
    • Hoge percentages boze en gefrustreerde medewerkers zie je vooral terug in de ICT (47 procent), financiële dienstverlening (45 procent) en retail (40 procent). Hier staat tegenover dat de installatiebranche (49 procent) en zorg & welzijn (41 procent) hoge percentages ‘blije medewerkers’ kennen.
    • Hoge percentages boze medewerkers vinden we vooral terug in de leeftijdsgroepen 30-40 jaar (47 procent) en jonge medewerkers onder 30 jaar (46 procent). Blije medewerkers bevinden zich vooral in de leeftijdsgroep boven de 60 jaar (52 procent).
    • Boze werknemers behoren vaak tot het ondersteunend personeel (45 procent) en het uitvoerend personeel zonder klantcontact (40 procent). Blije werknemers zijn daarentegen vooral in de top van organisaties te vinden (43 procent).
    • Naast het feit dat werknemers aangeven vaker boos of gefrustreerd te zijn, is ook sprake van een brede negatieve onderstroom. Deze wordt zichtbaar wanneer de gegevens uit het energieonderzoek gekoppeld worden met actuele gegevens over medewerkerstevredenheid. Een voorbeeld: gaven werknemers die energiek zijn en goed in hun vel zitten een jaar geleden nog een 8,5 voor het toekomstperspectief van hun organisatie, in 2017 is dat cijfer gedaald naar 7,8.

Veiligheid en vertrouwen
Blijkbaar is een bloeiende economie niet voldoende om mensen energiek en positief aan de slag te laten gaan. Uit aanvullende interviews naar aanleiding van het onderzoek, blijkt dat de opbloeiende economie juist een negatieve werking heeft op het moreel van werkend Nederland. Een grote groep ondervraagde werknemers gaf aan weinig positiefs te merken van de huidige opleving. Integendeel, ze moeten harder werken, terwijl hun vrije ruimte om zelf keuzes te maken en zelf te bepalen hoe ze hun werk inrichten voortdurend wordt beperkt. Hun toekomstperspectief is pessimistisch want zekerheden over het voortbestaan van de baan (en de organisatie) zijn er niet. Geen wonder dat werknemers zeggen te snakken naar meer veiligheid en vertrouwen.
 

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Technologie in de hoogste versnelling
 Heren: een professionele look begint bij uw sokken
 25 procent van nota’s pas na 88 dagen betaald
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Een goed gesprek met iemand in de slachtoffer-rol: dat kan
 Anger Management, hoe zelfbewust bent u als manager?
 Een kwart van de werknemers wordt uitgescholden
 Vier tips voor meer positiviteit op de werkvloer
 
 
reacties
 
Kamiel Rietsema  |   | 
21-03-2017
 | 
11:52 uur
Boos of gewoon op zoek naar meer kansen en uitdagingen? Een goed gesprek met je medewerkers daar draait het om. Doen je medewerkers wat ze graag doen en waar ze goed in zijn? Als organisatie Investeren in het optimaal benutten van talenten, in relatie tot je organisatiedoelstellingen, geeft de medewerkers meer zingeving en werkvreugde en dat leidt tot betere resultaten op allerlei gebied. Niet alleen voor de medewerkers maar zeker ook voor je organisatie.

In gesprek zijn met je medewerkers is het belangrijkste bij talentontwikkeling. Maar hoe vaak voer je een gesprek met de medewerker over wat hem echt bezighoudt, waar zijn talenten werkelijk liggen en hoe hij deze kan benutten?

Een trend die zichtbaar wordt bij steeds meer organisaties is het aanpassen van de jaarlijkse gesprekscyclus. De wereld verandert zó snel dat het geen zin heeft om je medewerkers één keer per jaar feedback te geven op wat er destijds is gebeurd.
Mijn advies is dat leidinggevenden en medewerkers vaker bij elkaar zouden moeten zitten en eigenlijk meer een continu gesprek voeren over wat goed gaat en wat er nog beter kan.
Jo Basten  |   | 
30-03-2017
 | 
10:04 uur
Volg je hart in alles en neem vooral notitie an dit artikel.
Peter Yntema  |   | 
18-04-2017
 | 
14:39 uur
Terechte reactie van Kamiel Rietsema.
Vooral na een periode waarin veel is gesneden willen mensen ook proeven van de verbetering.
Als dat achter blijft, worden de visies van mensen alleen maar negatiever.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
reacties
Leid jongeren op voor niet-bestaande beroepen (3) 
Tijd voor rigoureuze vernieuwing in de transportsector (1) 
Vacature voor prostituee bij arbeidsbureau (1) 
Nul-urencontract: de onbekende valkuil onder arbeidsovereenkomsten (1) 
Hoe ga ik om met een te assertieve medewerker? (1) 
Wat is belangrijker: inhoud of de relatie met medewerkers? (2) 
Belastingdienst controleert ook op de camping (3) 
beurs
AEX index: 525.89 0.62 %
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Arcadis 17.23  2 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Cisco Systems boekt licht lagere winst
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street hoger gesloten
meer beurs
top10
Te rigoureuze naamswijzigingen zijn riskant
Nederlander krijgt liever schouderklopje dan auto van de zaak
Smart City: 47 procent vacatures gericht op smart energy
Tijd voor rigoureuze vernieuwing in de transportsector
Wegwuiven kritiek houding verzekeraars rondom letselschadezaken is onterecht
Senioren voorzichtig optimistisch over hun financiën
Lonen bedrijven stijgen; overheid blijft achter
Waarom SEO en contentmarketing niet los van elkaar gezien moeten worden.
Nederlanders omarmen robotisering gemakkelijker dan rest van Europa
'Gewoon' wachtwoord beter dan complex
meer top 10
vacatures
meer vacatures