zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sectorplannen Transport en Logistiek: Banenmagneet voor de sector

15 maart 2017 - Het gaat goed met de sector Transport en Logistiek. Mede dankzij twee sectorplannen is het aantal werkenden sinds 2014 met ruim vijf  procent gestegen.

Chauffeurs die tijdens de crisis buiten de boot dreigden te vallen zijn behouden gebleven voor de sector. Daarnaast is gezorgd voor een sterke instroom van gemotiveerde jongeren en zij-instromers. Tijdens een bijeenkomst in Den Haag op 10 maart jl. zijn de belangrijkste resultaten van de sectorplannen gepresenteerd.

Twee sectorplannen
Sinds 2014 zijn twee Sectorplannen Transport en Logistiek opgesteld. Met de sectorplannen sloegen de sociale partners TLN, VVT, FNV, CNV en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de handen ineen om werkloosheid te voorkomen, de mobiliteit van werknemers te ondersteunen én tegelijkertijd te anticiperen op de groeiende behoefte bij bedrijven aan nieuwe chauffeurs. Vanuit de sociale partners worden de plannen mogelijk gemaakt via het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor de sector (SOOB). De uitvoering is in handen van het Sectorinstituut Transport en Logistiek.
 
Behoud van vakmensen
Egon Groen, bestuurder FNV Transport & Logistiek: "Toen we startten met het Sectorplan 2014/2015 zaten we nog midden in de crisis. De sector had het moeilijk, bedrijven moesten inkrimpen of gingen failliet. Goede vakmensen dreigden zonder werk te komen zitten of raakten daadwerkelijk werkloos. Overheid, werkgevers en werknemers hebben toen de handen ineen geslagen. We wisten dat we deze vakmensen na de crisis hard nodig zouden hebben. Daarom hebben we plannen gemaakt om de kennis en vaardigheden van deze chauffeurs op peil te houden. Zo zijn we vakbekwaam personeel perspectief blijven bieden en hebben we ze weten te behouden voor de sector. Zo konden ze meteen aan de slag als de economie weer zou aantrekken. We hebben op deze manier duizenden chauffeurs voor de sector kunnen behouden waaronder 200 met een afstand tot de arbeidsmarkt. Inmiddels kennen we nog relatief weinig langdurig werkzoekende chauffeurs binnen de sector. Alleen al vanwege het behoud van de chauffeurs voor de sector zijn de Sectorplannen van onschatbare waarde."
 
Banenmagneet
"In de afgelopen periode is het aantal werknemers in de sector met ruim vijf procent gestegen," zegt TLN Voorzitter Arthur van Dijk. "We kunnen stellen dat de plannen hebben geholpen om de sector relatief goed door de crisis heen te loodsen en vervolgens snel in te spelen op de aantrekkende vraag. Dankzij de sectorplannen hebben we zelfs in de crisis, en dus procyclisch, extra jongeren kunnen werven die na hun tweejarige BBL-opleiding klaar zijn voor de arbeidsmarkt. Nu de vraag weer aantrekt zien we dat er naast de jongeren snel extra chauffeurs nodig zijn. Zo is vandaag Robert Biekman verwelkomd als de 1.250ste zij-instromer. Hij krijgt vandaag een getekende baangarantie van Ploeger Logistics. Als we bovendien bedenken dat 70 procent van de zij-instromers uit een uitkeringssituatie komt dan kunnen we met recht zeggen dat de sectorplannen werken als een banenmagneet."

Inzetbaarheid op de agenda
Sanne van der Meulen, bestuurder CNV Vakmensen: "Duurzame inzetbaarheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van  werkgevers en werknemers. Via de sectorplannen faciliteren we de ‘sector’ om hier bewust mee om te gaan. Zo is een online ‘Inzetbaarheidscheck’ beschikbaar gesteld. Hiermee kunnen werknemers zelf nagaan hoe het met hun duurzame inzetbaarheid staat. Maar liefst 12.000 mensen hebben deze check gedaan. Een paar jaar geleden was dat nog een nieuw onderwerp binnen de sector. Duurzame inzetbaarheid staat nu op de agenda en veel werknemers zijn echt gezonder gaan leven. Via opleidingen hebben vele chauffeurs bovendien hun vaardigheden geactualiseerd en Code95 gehaald. De sectorplannen zijn dus naast banenmagneet ook een soort vitaminepil voor de werknemers in de sector."

Sectorplannen belangrijk
 Willem de Vries, Directeur van Sectorinstituut Transport en Logistiek: "Er komen weleens vragen over het nut van dergelijke plannen. Hier hebben we laten zien hoe belangrijk goede plannen zijn. Als je dicht op de markt zit, goed weet wat er in de sector aan de hand is en met elkaar samenwerkt kun je veel bereiken. Deze plannen hebben zichtbaar bijgedragen aan het gezond worden van de sector en hebben ervoor gezorgd dat we enerzijds duizenden chauffeurs hebben weten te behouden voor de sector en anderzijds voor een goede instroom van gemotiveerde werknemers hebben gezorgd. Zo hebben we ruim 5.000 mensen aan prachtig werk kunnen helpen."

500 extra zij-instromers
De Vries: "We verwachten dat de vraag naar gedreven chauffeurs blijft toenemen. Daarom hebben de sociale partners besloten om ruimte te maken voor nog eens 500 extra zij-instromers. Het maximaal aantal zij-instromers wordt daarmee verhoogd naar 2.500. Hierdoor kunnen we nog meer mensen helpen hun droom waar te maken."

De kracht van samenwerking
SOOB is het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds van de Sector Transport en Logistiek. In opdracht van de sociale partners, FNV Transport & Logistiek, CNV Vakmensen, TLN en VVT, ondersteunt SOOB al sinds 1973 bij het optimaliseren van de arbeidsmarkt en het bevorderen van goede arbeidsverhoudingen in de sector. Daarom zoekt SOOB steeds actief naar samenwerking met andere instanties als dat de sector ten goede komt, zoals met het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ten behoeve van het Sectorplan Transport en Logistiek. Het Sectorinstituut Transport en Logistiek voert de projecten uit. In de sector Transport en Logistiek werken 130.000 mensen bij meer dan 6.000 bedrijven.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Cybersecurity-blunders van derden vormen grootste kostenpost
 Zorgvacatures zorgwekkend slecht geschreven
 Vrouwen besluiten vr hun zestiende dat ze niet in cybersecurity willen werken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Transportsector heeft behoefte aan flexibele arbeid
 Transportas richting Duitsland jaagt logistieke vacatures op
 Vergrijzing zorgt voor meer baankansen in transport en logistiek
 Flinke vacaturegroei R&D en transport & logistiek
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Vrouwen besluiten vr hun zestiende dat ze niet in cybersecurity willen werken (1) 
Cybersecurity-blunders van derden vormen grootste kostenpost (3) 
Goede vragen stellen is een kunst (2) 
Mobiele professionals steeds meer verslaafd aan Wi-Fi (1) 
Hoe stel in het functoneren van mijn projectleider aan de kaak? (1) 
Nederlander verveelt zich het minst vaak op het werk (2) 
HR-verantwoordelijke mkb ligt wakker van behouden werknemers (4) 
beurs
Stijgers Dalers
Gemalto 45.6  34.6 %
Altice 8.83  8.5 %
Postnl 4.1  4.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Unibail-roda 215  -4.1 %
Galapagos 73.75  -3 %
Leden FNV ook akkoord met cao PostNL
Beursupdate: AEX op Wall Street
Update: Atos doet bod op Gemalto
meer beurs
top10
Goede vragen stellen is een kunst
Een vijfde van de loonstrookjes klopt niet
HR-verantwoordelijke mkb ligt wakker van behouden werknemers
Veilig bestanden delen: zeven best practices
Lean & Agile: gouden huwelijk of langdurige strijd?
Nederlander verveelt zich het minst vaak op het werk
Cupido Festival 2017: klantenliefde? Start met bevlogen medewerkers
Strijd om tech-talent losgebroken
Belang employer branding neemt toe in recruitmentproces
Werkgevers schieten tekort in strategie rondom gezondheid
meer top 10
vacatures
meer vacatures