zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De wildgroei aan functietitels

23 februari 2017 - Functietitels zijn de afgelopen decennia nogal onderhevig geweest aan veranderingen. In de jaren ’90 van de vorige eeuw is de dienstverlenende sector sterk gegroeid, explodeerde de IT-branche en werden organisaties steeds groter.

Daarnaast ontstond ook de ‘wereldmarkt’ waarbij goederen en diensten veel meer dan voorheen internationaal werden ge- of verkocht. Wat al deze ontwikkelingen voor invloed hebben gehad op functietitels? Mike de Block van Naambadges.nl vertelt er meer over.


 
Ontwikkelingen die zorgen voor nieuwe functietitels
De titels Financieel manager, HR-manager en Sales manager zijn over het algemeen bekend bij iedereen. De Block beschrijft dat de groei van organisaties en nieuwe ontwikkelingen echter hebben gezorgd voor nieuwe functies: "Communicatie- en marketingmanager lijken nog een jonge begrippen, maar zijn dit niet in vergelijking met alle titels die zijn ontstaan door de opkomst van nieuwe technologieën. Wat te denken van bijvoorbeeld een Social media manager, Brandmanager, Communitymanager of IT-manager? Andere relatief nieuwe titels die vooral in echt grote organisaties voor kunnen komen zijn rollen als Procesmanager, Talentmanager en Risicomanager. Door gemakkelijker op de internationale markt te kunnen opereren is men binnen bedrijven steeds meer gebruik gaan maken van Engelse benamingen."
 
Verschuivingen in betekenis functietitel
Volgens De Block zijn niet alleen allerlei nieuwe managementfuncties ontstaan, maar is de betekenis van diverse functietitels ook veranderd. "De titel ‘manager’ stond eerder voor een leidinggevende functie. Met de wildgroei aan functietitels lijkt deze echter minder waarde te hebben gekregen, nu veel functietitels ‘manager’ bevatten. Denk hierbij maar eens aan een accountmanager die eigenlijk gewoon een verkoper is, of een projectmanager, productmanager of accountmanager."
 
Waarom creatief met functietitels?
Waarom bedrijven zo creatief zijn in het bedenken van functietitels? Dit heeft volgens De Block meerdere redenen. "Het is gewoongoed een medewerker die langere tijd in dienst is te belonen. Is een loonsverhoging niet mogelijk, dan kan een medewerker ook beloond worden met een functietitel die een hogere functie impliceert. Een andere titel onderscheidt ook medewerkers die nagenoeg gelijke werkzaamheden uitvoeren. Daarnaast kan voor een bepaalde functietitel worden gekozen om klanten te imponeren. Een klant voelt zich immers belangrijker wanneer hij of zij geholpen wordt door een ‘accountmanager’ dan door een ‘verkoper’. Een opvallende functietitel in een vacature trekt natuurlijk ook meer de aandacht van werkzoekenden."
 
Nadelen van opvallende titels
Hoewel het interessant lijkt voor zowel medewerkers als hun managers om een opvallende functietitel te hebben, kan het ook nadelen hebben. Recruiters bijvoorbeeld geven aan dat door het ‘opblazen’ hiervan minder naar de functietitels op cv’s gekeken wordt, en meer naar de inhoud van de werkzaamheden. Bovendien moet een functietitel niet zo creatief zijn, dat de persoon die hem draagt niet serieus genomen wordt meer.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Niet kloppende functieomschrijving grootste ergernis sollicitatie
 Solliciteren 2. 0
  Vacatureteksten te vaag voor sollicitanten
 Nieuwe functies ontstaan door nieuwe privacywetgeving
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10