zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De wildgroei aan functietitels

23 februari 2017 - Functietitels zijn de afgelopen decennia nogal onderhevig geweest aan veranderingen. In de jaren ’90 van de vorige eeuw is de dienstverlenende sector sterk gegroeid, explodeerde de IT-branche en werden organisaties steeds groter.

Daarnaast ontstond ook de ‘wereldmarkt’ waarbij goederen en diensten veel meer dan voorheen internationaal werden ge- of verkocht. Wat al deze ontwikkelingen voor invloed hebben gehad op functietitels? Mike de Block van Naambadges.nl vertelt er meer over.
 
Ontwikkelingen die zorgen voor nieuwe functietitels
De titels Financieel manager, HR-manager en Sales manager zijn over het algemeen bekend bij iedereen. De Block beschrijft dat de groei van organisaties en nieuwe ontwikkelingen echter hebben gezorgd voor nieuwe functies: "Communicatie- en marketingmanager lijken nog een jonge begrippen, maar zijn dit niet in vergelijking met alle titels die zijn ontstaan door de opkomst van nieuwe technologieën. Wat te denken van bijvoorbeeld een Social media manager, Brandmanager, Communitymanager of IT-manager? Andere relatief nieuwe titels die vooral in echt grote organisaties voor kunnen komen zijn rollen als Procesmanager, Talentmanager en Risicomanager. Door gemakkelijker op de internationale markt te kunnen opereren is men binnen bedrijven steeds meer gebruik gaan maken van Engelse benamingen."
 
Verschuivingen in betekenis functietitel
Volgens De Block zijn niet alleen allerlei nieuwe managementfuncties ontstaan, maar is de betekenis van diverse functietitels ook veranderd. "De titel ‘manager’ stond eerder voor een leidinggevende functie. Met de wildgroei aan functietitels lijkt deze echter minder waarde te hebben gekregen, nu veel functietitels ‘manager’ bevatten. Denk hierbij maar eens aan een accountmanager die eigenlijk gewoon een verkoper is, of een projectmanager, productmanager of accountmanager."
 
Waarom creatief met functietitels?
Waarom bedrijven zo creatief zijn in het bedenken van functietitels? Dit heeft volgens De Block meerdere redenen. "Het is gewoongoed een medewerker die langere tijd in dienst is te belonen. Is een loonsverhoging niet mogelijk, dan kan een medewerker ook beloond worden met een functietitel die een hogere functie impliceert. Een andere titel onderscheidt ook medewerkers die nagenoeg gelijke werkzaamheden uitvoeren. Daarnaast kan voor een bepaalde functietitel worden gekozen om klanten te imponeren. Een klant voelt zich immers belangrijker wanneer hij of zij geholpen wordt door een ‘accountmanager’ dan door een ‘verkoper’. Een opvallende functietitel in een vacature trekt natuurlijk ook meer de aandacht van werkzoekenden."
 
Nadelen van opvallende titels
Hoewel het interessant lijkt voor zowel medewerkers als hun managers om een opvallende functietitel te hebben, kan het ook nadelen hebben. Recruiters bijvoorbeeld geven aan dat door het ‘opblazen’ hiervan minder naar de functietitels op cv’s gekeken wordt, en meer naar de inhoud van de werkzaamheden. Bovendien moet een functietitel niet zo creatief zijn, dat de persoon die hem draagt niet serieus genomen wordt meer.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Wo’er met vaste baan verdient 7,2 procent meer dan hbo’er
 Enorm tekort aan startende en junior IT’ers
 Echt goede marketing begint bij het kennen van uw klant
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Niet kloppende functieomschrijving grootste ergernis sollicitatie
 Solliciteren 2. 0
  Vacatureteksten te vaag voor sollicitanten
 Nieuwe functies ontstaan door nieuwe privacywetgeving
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
reacties
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda (1) 
Goed management boost de productiviteit  (1) 
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten (1) 
Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau (1) 
‘Cloudmasters’ versnellen eigen mogelijkheden om branchegenoten te verslaan (1) 
Ga tijdig met complimenten aan de slag! (1) 
Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Intel boekt recordomzet, maar minder winst
Starbucks boekt hogere omzet en winst per aandeel
meer beurs
top10
Nederlandse bevolking heeft financiële dode hoek
Toekomstige banen geen sciencefiction
Manager kan bijdragen aan gezondheid medewerkers
Het Rijk wederom verkozen als meest favoriete werkgever
Weinig angst voor opkomst robotcollega’s
Maak bedrijfsvoering effectiever met Cut the Bullsh*t denken
Goede kansen mbo'ers op de arbeidsmarkt
Dekkingsgraad pensioenfondsen stijgt verder
Bedrijven verwachten ingrijpende veranderingen om voorop te lopen in digitale economie
Vijf uitgangspunten voor onvergetelijke complimenten
meer top 10
vacatures
meer vacatures