zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De barcode - één van de 50 bepalende uitvindingen in moderne economie

19 januari 2017 - Op BBC World ging het recentelijk over de barcode als één van de 50 dingen die bepalend is geweest voor de moderne economie. In het programma vertelt Tim Harford het verhaal van die vondst én hoe het de wereld van zakendoen veranderde.

De barcode was er om te beginnen om het proces van afrekenen bij de kassa’s te versnellen. Het verhaal van het ontstaan van de barcode wordt in de podcast van de BBC 50 Things That Made the Modern Economy: the barcode verteld als een sprookje: hoe een streep in het zand een barcode werd en hoe het zakendoen ingrijpend veranderde!


 
Het begon in 1948…
In dat jaar ving Bernard Silver, een student aan het Drexel Instituut voor Technologie in Philadelphia, een gesprek op tussen de eigenaar van een supermarktketen en één van de decanen van de school. Het gesprek ging over een systeem dat automatisch productinformatie kon lezen bij het afrekenen. Hij vertelde het verhaal aan zijn studiegenoot Norman Joseph Woodland. Op een strand in Florida dacht Woodland hierover na en trok daar de eerste strepen van de barcode in het zand.

En toen ging het snel
De eerste keer dat de uiteindelijke streepjescode in een supermarkt werd gebruikt was op 26 juni 1974, toen Clyde Dawson een pakje Wrigley’s kauwgom kocht bij een supermarkt in Ohio. De barcode raakt snel ingeburgerd en de code wordt op allerlei manieren toegepast. De steepjescode is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de supermarkt. Via barcodes worden prijzen van producten gescand en voorraden op peil gehouden.

Kopen en verkopen op internet
Vandaag de dag speelt de barcode nog altijd een belangrijke rol in het stroomlijnen van retail, foodservice, gezondheidszorg, online marktplaatsen en vele andere sectoren.
Zo wordt er nu steeds meer op het internet gekocht en verkocht. Vele bedrijven bieden hun producten, naast hun fysieke winkel, ook online aan. Aan de hand van GS1 codes kunt u nu álles verkopen (onder andere op bol.com en Amazon). U heeft de codes nodig om uw product te identificeren en te onderscheiden van alle andere miljoenen producten. 

EAN’s zijn GS1 barcodes
Barcodes zijn unieke cijferreeksen die u onder de streepjescode op een product vindt. GS1 heeft als internationale standaardiseringsorganisatie een coördinerende functie in het uitgeven van barcodes.
Sarina Pielaat, senior productspecialist barcodes GS1 Nederland: "Er wordt nog vaak gesproken over EAN’s en dat staat ook nog op nagenoeg alle producten. Voor de fijnproever: EAN’s zijn GS1 barcodes. De GS1 code (EAN) is namelijk een wereldstandaard. Wel zo makkelijk in het internationaal zakendoen."

Als industrieleiders samenwerken
Het is een verhaal dat getuigt van die opmerkelijke innovaties die er gebeuren als industrieleiders samenwerken. Het veranderde de detailhandel ruim 40 jaar geleden. Het verandert het online verkopen nu. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoe gevestigde spelers het hoofd kunnen bieden aan innovatieve start-ups
 Vijf innovaties die uw leven binnen vijf jaar zullen veranderen
 Kan elke regio een Silicon Valley worden?
 Wireless speakers: Innovatieve technieken, ouderwetse garantievoorwaarden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10