zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft consumenten slachtoffer van cybercriminaliteit

5 december 2016 - Uit onderzoek van MarkMonitor blijkt dat 45 procent van de Nederlandse consumenten slachtoffer van (een vorm van) cybercriminaliteit is geweest. Hiervan heeft 60 procent het incident niet gemeld aan de autoriteiten.

Ook is gebleken dat een op de zes van deze consumenten hierdoor geld heeft verloren, waarvan 27 procent meer dan 1.000 euro.


 
Valse betaalverzoeken
De meest voorkomende cybercriminaliteit schuilt in valse verzoeken voor het betalen van rekeningen door gehackte bedrijfsaccounts. Zeventien  procent van de slachtoffers heeft dit ervaren. Op de tweede plek staan valse verzoeken voor het resetten van je wachtwoord op social media (zestien procent). Het onderzoek wijst ook uit dat de slachtoffers van cybercrime bang zijn voor het gebruik van online diensten in de toekomst.
 
Vertrouwen in online afhandeling
Uit het onderzoek blijkt verder dat het vertrouwen van de Nederlandse consument in het online afhandelen van transacties het hoogst is wanneer het gaat om gevestigde kanalen, zoals mobiel bankieren. 55 procent van de Nederlanders heeft vertrouwen in apps voor mobiel bankieren. Social mediakanalen en social media advertising scoorden het laagst, waarbij de respondenten van mening zijn dat deze kanalen falen als het gaat om het beschermen van persoonlijke informatie.
 
Hoog bewustzijn
Slechts twee procent van de respondenten is zich niet bewust van de gevaren van lookalike websites en de tactiek die cybercriminelen hierbij inzetten. Hierdoor neemt men een aantal voorzorgsmaatregelen, zoals het alleen afstaan van persoonlijke informatie aan bekende merken (52 procent) en het controleren van https of het hangslotsymbool in de adresbalk (53 procent).
 "Cybercrime schaadt de consument en stijgt evenredig met de groei in internetgebruik. Bedrijven hebben een professioneel uitgewerkt plan van online merkbescherming nodig om ervoor te zorgen dat de klant het vertrouwen behoudt," vertelt Kevin Day, Regional Manager Nordics en Nederland van MarkMonitor. "Dit onderzoek toont aan dat consumenten zich bewust zijn van de ernst van cybercrime en de tactiek, maar desondanks is dit hoge niveau van bewustzijn niet genoeg om het te voorkomen."
 
Onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Opinium, een toonaangevend bedrijf voor marktonderzoek. Er werden 3.457 consumenten ondervraagd uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Italië, Denemarken, Spanje, Zweden en Nederland. De vragen gingen over percepties, attitudes en ervaringen met betrekking tot online fraude, veiligheid en cybercriminaliteit.
 
Het onderzoek werd online uitgevoerd in augustus en september 2016. Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vertrouwen in merken gaat verloren door cybercriminaliteit
 Jongeren geneigd zich in te laten met cybercriminaliteit
 Veelbelovende technologieën in de strijd tegen cybercriminaliteit
 Mobiele apps die onderling informatie uitwisselen zijn gevaarlijk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10