zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De favoriete clichés op de internationale werkvloer

4 november 2016 - De etiquette op de werkvloer is bij een 'gewoon' Nederlands bedrijf of in Nederland soms al lastig genoeg. Hoe zit het als u met buitenlandse collega's of in het buitenland werkt?

Normale zaken als werktijden, wat u meebrengt voor de lunch of waar u het over hebt bij de koffiemachine (of de rookruimte zoals in Frankrijk) kunnen dan opeens een 'ding' worden.


Ter ere van Wereld Cliché Dag verzamelde Stylight de favoriete werkgewoonten van collega’s uit zes andere Europese landen. Omdat sommige clichés niet kloppen en anderen juist wel. En vooral om al die verschillen - cliché of niet - te vieren!

Koffie en lunch
Waar een werkdag in Nederland gemiddeld om negen uur begint (en ook echt niet later dan dat), starten ze in Parijs pas nadat ze een koffie en een croissant achter de kiezen hebben (zo rond een uur of tien). Ook Italianen beginnen over het algemeen later dan ze zouden moeten. Dat gebeurt niet in Duitsland, het land waar, net als in Zwitserland, punctualiteit hoog in het vaandel staat. Het is niet voor niks een van de tien meest favoriete woorden van onze Oosterburen. Overigens geldt die Pünktlichkeit voor zowel vergaderingen als de after work borrel.
Dankzij de nodige kopjes koffie werken Italianen ondanks hun langzame start wel de hele dag door. En houden ze van socializen, vooral onder het genot van een caffè. Onthoud wel dat u na 11.00 uur geen cappuccino meer drinkt. Uw  zelfgemaakte bammetje opeten achter uw bureau? Allebei zijn not done in Italië. In Engeland is dat laatste juist weer de standaard; u haalt echter wel een sandwich of salade af in The City. En op zomerse dagen zijn er Summer Fridays, dan gaat u rond drieën gezamenlijk richting de pub. In Spanje werkt u in de zomer juist de hele dag door, luncht u pas rond 16.00 uur, zodat u eerder naar huis kan. Als uw baas dat in ieder geval ook doet, u gaat immers niet eerder weg! In Frankrijk duurt de lunch minimaal een uur, bij voorkeur buiten de deur, en drinkt u nog een koffie voordat u teruggaat naar kantoor. Iets zuiderlijker duurt de lunch soms wel twee uur; er zijn zelfs Spaanse bedrijven waar medewerkers naar huis gaan om samen met de familie te lunchen.
En hoe laat gaan uw internationale collega’s naar huis? Waar we in Nederland het liefst tussen vijf en zes richting huis gaan, zullen ze u in Italië vragen of je parttime werkt. In Frankrijk vertrekt u pas 19.00 uur, in Spanje zelfs nog een of twee uur later (afhankelijk van hoe laat uw baas dus vertrekt). Duitse collega's werken netjes hun uren maar op vrijdag werken ze veelal tot aan de lunch om al vroeg het weekend in te luiden.

Socializen
In Frankrijk maakt u vrienden, netwerkt en onderhandelt u (en hoort u de laatste roddels) in de rookruimte; collega’s voegt u echter niet toe op Facebook. Ook in Duitsland houdt u het strikt zakelijk en praat u niet over persoonlijke dingen. O en Zwitsers blijven neutraal en houden juist niet van roddelen. 
Bent u jarig? Dan bakt u in Duitsland een of meerdere taarten; Britse collega’s verwachten juist dat u een taart en een kaart voor ze meeneemt op hun verjaardag.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Internationaal zaken doen vraagt om andere aanpak
 Kleding op kantoor steeds informeler
 Liefde brengt buitenlandse werkzoekenden naar Nederland
 Tien Nederlandse ceo's in den vreemde
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10