zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

BKR registratie bij roodstaan heeft geen grote gevolgen

28 oktober 2016 - Vanaf 1 december worden mensen die met een klein bedrag rood staan bij hun bank aangemeld bij het BKR. In tegenstelling tot wat veel mensen denken heeft de verscherpte wetgeving in kredietregistratie volgens JuroFoon weinig gevolgen voor de consument.

JuroFoon heeft dan ook alle ins en outs omtrent de veranderende wetgeving, inclusief de gevolgen voor de consument op een rij gezet.



Van 500 naar 250 euro
Door de aangescherpte wetgeving worden vanaf 1 december 2016 alle kredieten vanaf 250 euro aangemeld bij het BKR. Naast verlaging in het krediet is de looptijd aangepast naar een maand. Men mag dus een maand ‘rood’ staan tot 250 euro zonder dat dit gemeld en geregistreerd dient te worden bij het BKR. In de huidige wetgeving zijn banken ook al verplicht om mensen die rood staan te melden bij het BKR. Hierbij betreft het alleen kredieten vanaf 500 euro met een looptijd van langer dan drie maanden. 

Kredietregistratie: en nu?
De gevolgen verbonden aan een kredietregistratie verschillen. Mensen die nalatig zijn in het doen van betalingen krijgen een BKR codering. Elke BKR codering geeft een bepaalde status aan de kredietregistratie. Iemand die een betalingsachterstand heeft doordat hij of zij zich niet aan de maandelijkse betalingsregeling houdt valt bijvoorbeeld onder BKR codering A1. Wanneer u de betalingsachterstand echter hebt ingelopen wordt deze A-codering omgezet naar een H-codering. Die geeft op zijn beurt aan dat u aan uw betalingsverplichtingen hebt voldaan en heeft dan ook geen nadelige consequenties. Zolang men zich houdt aan de door de bank gestelde contractvoorwaarden bij het rood staan op de rekening, krijgt het rood staan geen codering en heeft de kredietregistratie geen gevolgen. 

Maximaal bedrag ‘vrij’ lenen omlaag
Er zijn wel degelijk gevolgen verbonden aan de verscherpte regelgeving. Het bedrag dat u als consument maximaal kunt lenen zonder dat u hiervoor bij het BKR wordt geregistreerd, is per 1 december nog maar maximaal 250 euro. Dit bedrag moet eveneens binnen een maand worden terugbetaald. Ook heeft de verscherpte regelgeving gevolgen voor kredieten via winkelpassen, creditcards en leningen bij webwinkels. Deze worden, evenals het roodstaan op uw rekening, ook aangemeld bij het BKR. 

Aantekenen bezwaar
Wanneer mensen zich niet kunnen vinden in een BKR-registratie of vinden dat deze berust op onjuiste gegevens, kan er een verzoek tot correctie worden ingediend bij de bank of kredietverstrekker die deze gegevens heeft doorgegeven aan het BKR. Indien de gegevens inderdaad onjuist blijken worden deze gewijzigd. Is dit niet het geval dan kan men tegen een eenmalige vergoeding in beroep gaan via de Geschillencommissie BKR. Dit beroep is aan voorwaarden verbonden en de uitspraak is voor alle partijen bindend.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 BKR brengt betalingsgedrag in kaart
 Consumenten willen meer inzage in BKR-status
 ‘Gratis’ telefoon is lening, en nu?
 Flevoland met afstand koploper geld lenen
 
 
reacties
 
Peter  |   | 
14-05-2017
 | 
09:40 uur
Las hier: (Klik hier) dat BKr-registratie nu ook voor telefoonabonnementen gaat gelden...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10