zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Neuromarketing wint terrein

26 oktober 2016 - Het onbewust beïnvloeden van de keuzes van de consument door het gebruik van neuromarketing wordt vaak als iets kwaads afgeschilderd. Dit is echter een eenzijdige manier om hiernaar te kijken, aldus Verzekering.nl.

Recentelijk heeft het de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een persbericht gepubliceerd over het gebruik van gedragswetenschappen in de marketing. Hierin wordt gesteld dat consumenten niet enkel op basis van informatie keuzes maken, maar zich ook onbewust laten beïnvloeden door de wijze waarop deze keuze wordt gepresenteerd. Hierbij spelen de gedragswetenschappen een grote rol. Het AFM heeft hierom besloten vanaf 2016 een expertisecentrum op te richten waardoor zij de financiële keuzes van consumenten kunnen onderzoeken en beïnvloeden.



Gedragswetenschappelijke kennis
Hoewel het AFM zich richt op de financiële markt, is neuromarketing niet enkel exclusief in te zetten voor deze sector. Ook de verzekeringssector én de consument kunnen baat hebben bij het gebruik van gedragswetenschappelijke kennis, aldus Verzekering.nl. Door het inzetten van neurowetenschap kan beter ingeschat worden of bijvoorbeeld de campagne aan zal slaan of niet, stelt professor Victor Lamme. Een voorbeeld van een verzekeringsmaatschappij die hier gebruik van maakt, is VGZ. Maar niet alleen de verzekeringsmaatschappijen kunnen baat hebben bij neuromarketing, ook de consumenten. Dankzij neuromarketing kunnen er verzekeringen en marketingcampagnes worden geproduceerd die beter aansluiten op wat het brein eigenlijk wil.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hersennetwerk psychopaat functioneert anders
 Hersenen verwerken tijdschriftadvertenties beter dan tv-spots
 Hersenscan verraadt slechte manager
 Doorbraak neuromarketing laat nog op zich wachten
 
 
reacties
 
M  |   | 
26-10-2016
 | 
17:36 uur
Is er al een manier waarop te controleren of het op ethisch goedgekeurde wijze wordt gebruikt?

Overigens blijft het evenals alle andere marketing een vorm van manipulatie waar in zijn algemeenheid al aan te twijfelen valt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10