zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verbeter uw interculturele communicatie in vijf stappen

17 oktober 2016 - Door globalisering, migratie en technologische ontwikkelingen werken steeds meer mensen uit verschillende culturen met elkaar samen. Zonder benodigde ervaring gaat dit vaak mis.

Gerichte training kan een gebrek aan ervaring deels wegnemen, maar moet internationaal wel efficiënt ingericht worden. Hoe doet u dat?


Meer kennis van elkaars voorkeur in communicatiestijl verbetert de samenwerking, stelt promovendus Ron Byron. Deze stijlen verschillen per persoon, maar vooral per cultuur, onderzocht Hofstede:  Masculiene culturen zoals in Zuid-Amerika zijn bijvoorbeeld assertiever en minder empathisch dan West-Europeanen. En een ‘ja’ is echt niet altijd een ‘ja’. Als we niet genoeg ervaring hebben met (of kennis van) een bepaalde cultuur, maar wel weten hoe mensen uit onze eigen cultuur iets zullen interpreteren, wordt dit automatisch onze verwachting. Misverstanden en inefficiëntie volgen. Volg daarom deze vijf stappen om interculturele communicatie in uworganisatie te trainen.
 
1. Wie moeten zich ontwikkelen?
Identificeer eerst de groepen medewerkers (bijvoorbeeld teams) die te maken hebben met interculturele communicatie binnen hun Key Performance Indicators (KPIs). Dat kan variëren van klantenservicemedewerkers die een hogere klanttevredenheid kunnen halen, tot teammanagers die de omzet van hun team kunnen verhogen. Medewerkers die het voordeel en de impact van een verbetering zien op de resultaten waarop ze worden beoordeeld, zullen gemotiveerder zijn.
 
2. Wat moeten ze verbeteren?
Bepaal nu per groep of team uit stap 1 de specifieke communicatieve vaardigheden die het meeste impact hebben. Voor consultants is dit misschien onderhandelen of adviserend verkopen, terwijl de klantenservice meer heeft aan goed luisteren en doorvragen.
 
3. Implementeer de verschillen
Vervolgens is het zaak om de interculturele verschillen behorend bij deze vaardigheden te integreren in de training, zodat er ook echt geoefend kan worden. Deze verschillen kunnen de cultuur betreffen waarmee het team op dit moment te maken heeft. Door vooruit te kijken kunnen ook al culturen worden bepaald waarmee men eventueel binnenkort in aanraking komt. Zo kan dezelfde training aan verschillende teams in verschillende periodes aangeboden worden.
 
4. Bepaal de norm
Stel objectieve normen op voor het niveau per (sub)vaardigheid, zodat duidelijk is wat er verwacht wordt. Doe dit zo concreet mogelijk, zodat dit helder is voor zowel het teamlid als de manager of coach. Dit is essentieel bij het ontwikkelen en het aansturen.
 
5. Vind effectieve vormen
Als de inhoud van een bepaalde training gedefinieerd is, is het de kunst deze in de meest efficiënte vorm te gieten per team. Bij het trainen van communicatieve vaardigheden is het van essentieel belang dat oefeningen op een doorlopende basis worden aangeboden. Alleen op die manier kunt u waarborgen dat het gewenste niveau op peil blijft. Als een handvol managers op dezelfde locatie een specifieke vaardigheid voor een cultuur moet beheersen, is een trainer met die expertise een logische keuze. Voor honderden consultants in verschillende kantoren is dit minder efficiënt. Dan biedt een oplossing zoals online trainen met videorollenspellen uitkomst. Onafhankelijk van een fysieke trainer kan er via een gebruiksvriendelijke applicatie altijd worden geoefend door voor een webcam of smartphone te reageren op een situatie die vooraf is opgenomen.
 
Praktijkervaring
Praktijkervaring blijft het belangrijkst in communicatie met verschillende culturen. Medewerkers op allerlei niveaus in de organisatie hebben bij gebrek aan ervaring echter een groeiende behoefte aan just in time kennis en oefening. Verzorg dit voor uw medewerkers, en het resultaat zal zichtbaar zijn.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Begrip voor communicatiestijl collega's versterkt teams
 Digitale communicatie: handig maar niet altijd slim
 Vijf tips om beter te communiceren
 Vijf redenen waarom het aansturen van teams op afstand mislukt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10