zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nauwelijks fraude bij internetbankieren

19 september 2016 - De schade door fraude bij internetbankieren is in de eerste helft van 2016 met 82 procent gedaald ten opzichte van de laatste zes maanden van 2015. De totale schade door fraude in het betalingsverkeer daalde het afgelopen halfjaar ook fors, tot 4,69 miljoen.

In 2015 bleef de totale schade nog stabiel, met 17,9 miljoen euro over het hele jaar. Dit blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken en Betaalvereniging Nederland. De schade door verloren en gestolen betaalpassen is de eerste helft van 2016 ook gedaald maar voert wel de boventoon.



Phishing en malware op hun retour 
De schade door fraude met internetbankieren was de eerste zes maanden van dit jaar met 148.000 euro historisch laag. Het voorgaande halfjaar bedroeg die schade nog 814.000 euro. Ook in meerjarig perspectief is de daling spectaculair. In de eerste helft van 2012 bedroeg de schade bij internetbankieren nog 24,7 miljoen euro.
De fraudeurs weten met malware en gewone phishing nauwelijks nog slachtoffers te maken. Banken kunnen die pogingen tot fraude steeds beter detecteren en hun klanten laten zich steeds minder misleiden. De voorlichtingscampagnes door de Betaalvereniging en de banken en de aandacht in de media voor deze vormen van fraude, werpen hun vruchten af.

Blijf oppassen voor phishing naar betaalpassen!
Ondanks een forse daling van 37 procent ten opzichte van de voorafgaande zes maanden, zorgen gestolen of verloren betaalpassen in de eerste helft van 2016 voor de grootste schadepost in het betalingsverkeer, met 1,62 miljoen euro. Daaronder valt ook de schade door de zogeheten pas-opstuurfraude die begin 2015 de kop opstak. Slachtoffers worden daarbij via e-mail, SMS, social media of telefoon overgehaald om hun betaalpas per post naar een vals adres op te sturen en de bijbehorende pincode op een valse website in te tikken. In januari 2016 hebben de banken en de Betaalvereniging een landelijke campagne gelanceerd om het publiek hiervoor te waarschuwen: "Verstuur nooit uw betaalpas!".

Samenwerking en delen van kennis zijn sleutel tot succes
De goede onderlinge samenwerking en het delen van kennis en informatie tussen financiële instellingen, cybersecuritybedrijven en overheidsinstanties spelen een belangrijke rol bij het terugdringen van fraude in het betalingsverkeer. Binnen het Nationaal Cyber Security Centrum en het Financial Institutions - Information Sharing and Analysis Center richt die samenwerking zich vooral op de preventie en detectie van cybercriminaliteit. In de Electronic Crimes Task Force werken justitie, politie en banken samen bij het opsporen en vervolgen van cybercriminelen. Andere EU-landen hebben veel belangstelling voor deze Nederlandse collectieve aanpak van cybersecurity.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Extra personeel geen garantie voor betere security
  Merken verwachten moeilijkere bestrijding namaakproducten
 Honderden miljoenen cv’s moeten op 25 mei worden verwijderd
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Financiële instellingen herkennen frauduleuze transacties vaak niet
 Identiteitsfraude ligt bij 53 procent aan basis van datalekken in 2015
  Fraude via web neemt sterk toe bij financiële instellingen
 Fraude met internetbankieren gehalveerd
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
De 5 zegeningen van burn-out (1) 
Honda CR-V Roadster (3) 
Zzp’er, denk na over de risico’s die u loopt (2) 
Twee derde Nederlanders vreest voor oudedagvoorziening (1) 
Nederlander worstelt met financiële administratie (1) 
Nederlander beschikt niet over digitale vaardigheden voor de toekomst (1) 
Nederlander heeft geen vertrouwen in verandervermogen organisatie  (7) 
top10
De 5 zegeningen van burn-out
Zo verkleint u de afhankelijkheid van Office 365
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal
27 procent huishoudens belegt, ondanks lage rente
Zes tips om de klant van de toekomst te binden
Aantal zoekopdrachten naar ‘groene’ banen neemt toe
Nederland is koploper Agile werken
Wet- en regelgeving en bedrijfsgroei meest bepalend voor IT-investeringen
Vooral kleine organisaties vragen meer om ICT’ers
Zes tips voor een sterke merkorganisatie
meer top 10
vacatures
meer vacatures