zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederland ergert zich aan gebrek aan deskundigheid ambtenaren

6 september 2016 - De grootste ergernis over het contact met de overheid is dat ambtenaren niet altijd deskundig lijken om een probleem op te lossen. Een andere grote ergernis is dat mensen vaak niet weten waar ze aan toe zijn. Bijna de helft van de Nederlanders heeft wel eens een probleem gehad met de manier waarop het contact verloopt.

Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Nationale ombudsman onder ruim 500 Nederlanders. Iedereen heeft wel eens met de overheid te maken: voor het verlengen van een rijbewijs, het aanvragen van zorg of voor vragen over de AOW. Dat gaat vaak goed, maar soms loopt het contact tussen burger en overheid mis. Nederlanders waarderen het contact met de overheid gemiddeld met een 6,5.

Kritische Nederlanders
Reinier van Zutphen, Nationale ombudsman: "Nederlanders zijn kritisch en geven de overheid een magere voldoende, zo blijkt uit ons onderzoek. De helft van de Nederlanders vindt dat de Nationale ombudsman zich sterk moet maken voor een betere communicatie tussen overheid en burger en voor het sneller oplossen van problemen. Ook hulp bieden aan speciale groepen zoals kinderen, ouderen en sociaal zwakkeren vindt men belangrijk. Dit is een duidelijke boodschap. Er is meer aandacht nodig voor het contact en de relatie met burgers. De overheid moet meer actief luisteren."

Niet altijd deskundig, duurt lang
Grootste ergernis is dat ambtenaren niet altijd deskundig lijken om een probleem op te lossen (51 procent). Een andere grote ergernis is dat mensen vaak niet weten waar ze aan toe zijn (32 procent) en dat het vaak lang duurt voor je een reactie krijgt op een vraag (29 procent). Ze vinden het verder frustrerend dat er onvoldoende begrip is voor persoonlijke situaties (28 procent). Daarnaast geven mensen aan dat ze het belangrijk vinden om zelf te kunnen bepalen op welke manier zij contact leggen met de overheid (83 procent).

De overheid is er voor de burger
Niet iedereen onderneemt actie om zijn onvrede over het contact met de overheid ergens te melden. Teveel gedoe' is een belangrijke reden om niets te doen. Verder denkt men dat een klacht indienen toch geen zin heeft of weet niet waar men terecht kan. Een op de vier mensen is bij het indienen van een klacht vastgelopen. Van Zutphen: "Mensen die problemen hebben met de overheid en er zelf niet uit komen, kunnen altijd bij ons aankloppen. Hoe klein het probleem misschien ook is. De overheid is er immers voor de burger."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Concurrentie tussen werkzoekenden neemt sterk af
 Bouke Hoving (KPN) CIO of the Year 2017
 De zwarte kant van Black Friday
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Topambtenaren overschatten eigen ethisch leiderschap
 'Ambtenaar gebaat bij mislukt ict-project'
 Helft ambtenaren wil prestatiemeting
 Ambtenaren zijn bureaucratie beu
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt (6) 
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen (3) 
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring  (1) 
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop (1) 
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 0.45  4.7 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Altice 7.48  -4.7 %
Value8 5.1  -2.9 %
Galapagos verhoogt kapitaal door uitoefening van warrants
Olieprijs in het groen
Unilever op zoek naar opvolger Polman - media
meer beurs
top10
Thuiswerken: effectief of ten koste van het bedrijfsresultaat?
Zes richtlijnen voor digitale transformatie
Nederlanders bewaren wachtwoord in e-mail of op papier
Nederlandse bedrijven optimistisch; vertrouwen in Verenigd Koninkrijk daalt
De zwarte kant van Black Friday
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring
Financiële sector heeft geen vertrouwen in naleving regelgevingen
Projectmanagement: de relatie tussen betonrot en risicohouding
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop
De personal touch van de facility manager overwint de digitalisering
meer top 10
vacatures
meer vacatures