zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Digitale leiders presteren financieel beter en hebben tevreden personeel

1 september 2016 - Oxford Economics heeft in opdracht van SAP onderzoek gedaan naar digitaal leiderschap. Het onafhankelijke onderzoeksbureau concludeert dat slechts een op de vijf managers een digitale leider is. Het overgrote deel van de leidinggevenden haalt dus niet het maximale uit de digitale economie en laat zo allerlei mooie kansen liggen.

Uit het onderzoek Leaders 2020  blijkt dat digitaal leiderschap zich op verschillende manieren uitbetaalt:


 
  • Betere financiële prestaties. Ruim drie kwart van de digitale leiders rapporteert een sterke omzet- en winstgroei. Dit geldt voor slechts 55 procent van de overige managers.
  • Tevreden en betrokken personeel. De workforce van digitale leiders is relatief tevreden (87 procent) in vergelijking met het personeel van de andere respondenten (63 procent).
  • Trouwe werknemers. Digitaal leiderschap leidt ertoe dat werknemers minder snel vertrekken bij het bedrijf, zelfs niet als ze een andere baan aangeboden krijgen.
Maar wat maakt iemand een digitale leider?
 
  • Versimpelde besluitvorming
Vier op de vijf digitale leiders nemen beslissingen op basis van data en bijna twee derde geeft aan dat hun organisatie in staat is om real-time besluiten te nemen. Bij de andere respondenten is dit respectievelijk slechts 55 procent en 46 procent. Digitale leiders gaan ook transparanter te werk en verdelen de besluitvorming over de gehele organisatie.
 
  • Diversiteit is topprioriteit
    Organisaties die excelleren in de digitale economie, hebben een relatief divers middenkader. Daarnaast ligt het aandeel vrouwelijke werknemers hoger dan bij andere bedrijven. Gemiddeld hebben deze organisaties vaker speciale diversiteitsprogramma's (46 procent tegenover 38 procent van alle bedrijven), erkennen ze vaker het positieve effect van diversiteit op de bedrijfscultuur (66 procent tegenover 37 procent) en zien ze vaker het verband tussen meer diversiteit en betere financiële prestaties (37 procent tegenover 29 procent).
    Het onderzoek toont wel aan dat er bij de meeste organisaties nog ruimte voor  verbetering is. Zo vindt slechts 39 procent van de respondenten dat hun werkgever effectieve  diversiteitsprogramma's heeft ingesteld. Iets minder dan de helft is van mening dat hun leiders het belang van diversiteit voldoende onderschrijven en dat er ook stappen zijn gezet om een diverse workforce te bevorderen.
  • Luisteren naar jongere managers
    Uit het onderzoek blijkt dat millennials steeds vaker een leidinggevende positie hebben in het bedrijfsleven. Zeventien procent van de hooggeplaatste managers is een millennial. Deze leiders zijn minder optimistisch over de digitale volwassenheid van hun organisatie dan andere managers. Ze beoordelen de aanwezige leiderschapskwaliteiten tussen vijftien procent en 23 procent minder goed dan niet-millennials, bijvoorbeeld als het gaat om het faciliteren van samenwerking, diversiteitsmanagement, het geven van feedback en het terugdringen van bureaucratie.
    Aangezien millennials binnenkort de helft van de volledige workforce vormen, zullen ze de bedrijfscultuur voor een groot deel bepalen. Hun mening is dus heel belangrijk. En zij vinden het hoog tijd voor verandering.

Nieuwe manier van leidinggeven
"De digitale economie vraagt duidelijk om een nieuwe manier van leidinggeven," zegt Caspar Joustra, algemeen directeur bij SAP Nederland. "Digitale leiders moeten sociaal zeer vaardig zijn, diversiteit op de werkvloer bevorderen en waar mogelijk technologie gebruiken om betere zakelijke beslissingen te nemen. Laat dit onderzoek een wake-upcall zijn. Medewerkers en organisaties verdienen een leider die begrijpt hoe je in dit digitale tijdperk het verschil maakt."
 
Aan het onderzoek werkten meer dan 4.000 managers en werknemers uit 21 landen mee. Het geeft een gedetailleerd beeld van de factoren die bepalen of een organisatie succesvol is in de digitale economie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Management gaat voor digitaal businessmodel
 Merendeel bedrijven werkt met digitaliseringsstrategie
 In vijf stappen naar een digitale organisatie
 Vertrouwen in succes digitale transformatie ondanks grote uitdagingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10