zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Grappig zijn? Voeg deze zes ingrediënten toe aan uw conversatie

29 augustus 2016 - Wie grappig wil zijn moet met zes dingen rekening houden. Dit  schrijft Mel Helitzer in zijn klassiek handboek voor comedyschrijvers, ‘Comedy Writing Secrets’.  Express.be zette deze zes zaken kort en krachtig op een rij. Doe er uw voordeel mee, want wie grappig is, haalt vaak veel meer uit zijn team!

Een doelwit


Helitzer: "Humor is kritiek vermomd als entertainment en gericht op een bepaald doel. Dat kan bijna alles of iedereen zijn, maar het is cruciaal om u op het juiste doelwit te richten om een bepaald publiek aan het lachen te krijgen. Succesvolle humoristen selecteren doelwitten met universele aantrekkingskracht."

Een vijand
Helitzer "Humor is een krachtig medicijn tegen de vele vijandige gevoelens die we ervaren in ons dagelijks leven.  Een aantal vaak voorkomende bronnen van frustratie (en dus van humor) zijn bijvoorbeeld autoriteit, seks, angst, geld, familie, technologie en groepsverschillen."

Realisme
Helitzer "In de meeste goede grappen ligt een bittere waarheid verscholen. Zonder een kern van waarheid is er weinig waar uw publiek zich mee kan associëren."

Overdrijving
Helitzer "Hoe is realisme verwant aan overdrijving? Er is naast dichterlijke vrijheid ook zoiets als humoristische vrijheid die ons toelaat om realistische thema’s uit te breiden via ongebreidelde fantasie en schaamteloze metaforen."

Emotie
Helitzer "U heeft altijd een opbouw van anticipatie nodig bij uw publiek en dat hangt af van uw vaardigheid om via emotie spanning en onrust te creëren.  Vergelijk het met een ballon: u pompt steeds meer lucht in de ballon, waardoor u bij het publiek steeds meer anticipatie opbouwt voor wanneer hij gaat barsten."
Verrassing:Helitzer "Verrassing is een van de primaire redenen waarom mensen lachen en dus dient verrassing een van de primaire bouwstenen te zijn van een goede grap."
 
Het kan altijd grappiger.

Andrew Goldberg, die voor de succesvolle tv-show ‘Family Guy’ schrijft, voegt nog een extra tip toe:
Trouw niet met uw eerste idee. Goldberg: "Sommige mensen maken de fout om te denken dat hun eerste idee perfect is, maar juist het schrijven van meerdere versies maakt u creatiever. Leg meerdere ideeën voor aan een aantal vertrouwelingen. Meestal blijkt dan dat uw eerste idee niet het grappigste was."


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf soorten sollicitatieblunders (plus adviezen om ze te voorkomen)
 Manager lacht het hardst om Britse humor
 Grappig mailadres funest voor carričre
 Klanten hebben liever een grappige verkoper dan een goed product
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10