zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Privacyschild EU-VS aangenomen

21 juli 2016 - Deze maand heeft de Europese Commissie het EU-VS-privacyschild aangenomen. Er zijn afspraken gemaakt om de grondrechten te beschermen van personen wier persoonsgegevens aan de Verenigde Staten worden doorgegeven. Ook schept het document duidelijkheid voor ondernemingen die trans-Atlantische gegevensdoorgiften nodig hebben.

Dat schrijft Zakenreis.nl. Het privacyschild zorgt voor strengere gegevensbeschermingsnormen die bovendien beter zullen worden gehandhaafd dan nu het geval is. Bij de totstandkoming van de nieuwe wetgeving is samengewerkt tussen de Europese gegevensbeschermingsautoriteiten, het Europees Parlement, de Europese lidstaten en autoriteiten in de VS.



Meer vertrouwen
Het privacyschild moet Europeanen meer vetrouwen geven in de bescherming van hun persoonlijke gegevens.
Andrus Ansip, vicevoorzitter van de Commissie voor de Digitale Eengemaakte Markt: "We hebben hard gewerkt met al onze partners in Europa en in de VS om een goed akkoord te bereiken en dit zo snel mogelijk. Gegevensstromen tussen onze twee continenten zijn essentieel voor onze samenleving en economie, we hebben nu een solide kader om ervoor zorgen dat die doorgiften onder de beste en veiligste voorwaarden plaatsvinden."

Stevige controles
Het EU-VS-privacyschild verplicht het Amerikaanse ministerie van Handel om stevige controles uit te voeren bij ondernemingen die gegevens van Europese burgers behandelen. Ook de Amerikaanse overheid moet transparanter gaan werken. Er komt meer toezicht op het gebruik van persoonlijke gegevens die worden gebruikt voor rechtshandhaving en veiligheid. Burgers krijgen ook de mogelijkheid om verhaal te halen via een ombudsmechanisme. De VS heeft ongedifferentieerde massasurveillance op persoonsgegevens die in het kader van het EU-VS-privacyschild naar de VS worden doorgegeven, uitgesloten. Het bulksgewijs verzamelen van gegevens blijft moegelijk, maar alleen onder specifieke voorwaarden en zo gericht mogelijk. Het privacyschild zal jaarlijks worden geevalueerd door de Europese Commissie en het Amerikaanse ministerie van Handel. De Commissie brengt daar openbaar verslag over uit.
Het besluit is naar de lidstaten gestuurd en treedt daarmee direct in werking.
 


Bron: Zakenreis.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De General Data Protection Regulation (GDPR) – wat betekent dit voor u?
 Veiligheid wint het van privacy
  DDMA: 'Bedrijfsleven, start nu met voorbereidingen op nieuwe privacywet'
 Transparantie over dataprivacy leidt tot meer vertrouwen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10