19 juli 2016 -
Vorige week deelde NetApp de eerste resultaten van onderzoek naar Flash adoptie in Europa. Uit een enquête uitgevoerd onder 3.000 IT specialisten uit het Verenigd Koninkrijk (VK), Frankrijk en Duitsland blijkt dat 90 procent van de respondenten aangeeft dat er in hun bedrijf behoefte is aan Flash.
Ondanks deze sterke behoefte wordt de adoptie in de regio bemoeilijkt door kosten en een gebrek aan kennis over de voordelen van Flash bij financiële beleidsmakers.
Belangrijkste bevindingen
• Hoewel de kosten van Flash-technologie dalen, vindt 40 procent van de IT-specialisten de kosten te hoog om er in te investeren. Deze kostenbarrière is het sterkst aanwezig bij kleinere bedrijven in het VK (32 procent) en Duitsland (46 procent). In Frankrijk was er minder onderscheid; middelgrote en grote bedrijven zijn beide terughoudend vanwege de kosten
(42 procent).
• 90 procent van de ondervraagden geeft aan dat er behoefte is aan Flash binnen hun bedrijf. De IT-specialisten van middelgrote Franse en Duitse bedrijven zijn de voornaamste voorvechters van Flash. 94 procent van deze specialisten was het eens met de stelling dat ‘een gebrek aan behoefte voor Flash’ niet van toepassing is en dus geen obstakel vormt voor Flash adoptie. Anders dan in Duitsland en Frankrijk ondersteunen in het VK vooral de kleinere bedrijven Flash adoptie. Van de Britse kleinbedrijven zegt 92 procent dat een gebrek aan behoefte geen obstakel vormt voor Flash adoptie.
• 22 procent van de financiële leidinggevenden heeft onvoldoende verstand van de voordelen van Flash om er in te investeren. Deze barrière is het meest zichtbaar in grotere ondernemingen, waar bijna een kwart van de ondervraagden stelt dat de financiële leidinggevenden niet genoeg kennis heeft van Flash-technologie. Deze barrière komt het meest voor in het VK (24 procent), waar zowel grote als kleine bedrijven hier tegenaan lopen.
Digitale transformatie
"Voor talloze bedrijven die een digitale transformatie willen ondergaan, is het idee van een All-Flash data center een praktische werkelijkheid geworden," aldus Manfred Reitner, Senior Vice President & General Manager EMEA bij NetApp. "Maar, ondanks de introductie van nieuwe hoge capaciteit drives en de dalende prijzen van Flash-technologie, toont ons onderzoek aan dat nog veel moet gebeuren om de waarde van Flash-technologie bij zakelijke leiders onder de aandacht te brengen. We werken aan het wegnemen van barrières en risico’s van Flash adoptie, zodat klanten de belofte van een All-Flash data center simpel en kostenefficiënt kunnen realiseren."
Ware voordelen
"De ware voordelen van Flash-opslag zijn minder energieverbruik, minder koeling, minder ruimte en minder bewegende onderdelen tegenover hogere prestaties," verklaart Peter Wüst Senior Director Emerging Solutions & Innovation Group EMEA bij NetApp. "Flash zorgt samen met bepaalde software voor efficiënter datamanagement tussen clouds op een scale-out wijze. Hierdoor wordt de digitale transformatie mogelijk."