zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Concurrentievoordeel afhankelijk van digitale technologieën

5 juli 2016 -  Om organisatiegroei te stimuleren en klantbetrokkenheid te verbeteren is het belangrijk om klantbehoeften op het juiste moment te voorspellen, door technologie en klantenservice met elkaar te verbinden. Dat blijkt uit onderzoek van Cognizant.

Door de juiste data te verzamelen via social media, mobiel, data-analyse en cloud-technologieën (SMAC) – en hier de juiste conclusies uit te trekken – kunnen bedrijven hun digitale strategie versterken en hun prestaties en concurrentievermogen verbeteren. Toch geeft meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven (59 procent) toe dat ze niet over de benodigde informatie beschikken om inzicht te krijgen in wat hun klanten echt nodig hebben. 
 
Uit het onderzoek komen de volgende resultaten naar voren: 
 
Bedrijven hebben nog steeds moeite een uitgebreid klantprofiel te verkrijgen
Om het eigen aanbod aantrekkelijker te maken, op basis van complete klantprofielen, moeten bedrijven data effectief analyseren en gebruiken om inzicht te krijgen in klantbehoeften. Meer dan de helft (59 procent) van de Nederlandse bedrijven zegt onvoldoende inzicht te hebben in klantbehoeften op het moment dat dit nodig is. Technologische oplossingen en marktonderzoek kunnen hen hierbij helpen. 
 
Social media-strategieën stimuleren conversaties 
Digitale experts hebben social media omarmd als een belangrijke manier om in contact te komen met klanten en betrokkenheid te creëren. Als het gaat om sociale kanalen, richten organisaties zich het meest op de grote vier: Twitter (75 procent), Facebook (69 procent), LinkedIn (68 procent) en YouTube (59 procent). Toch moeten nieuwe sociale kanalen, zoals het meer op jongeren gerichte Snapchat, niet worden genegeerd. Momenteel gebruikt slechts zes procent van de bedrijven Snapchat. Klanten kunnen meerdere kanalen gebruiken om de interactie aan te gaan met een bedrijf, of het nu via mobiel, persoonlijk, online of apps gaat. Het is echter lastig om klanten via al deze kanalen te volgen en dat maakt het lastig consistente dienstverlening te leveren. 
  
Betrokkenheid ontstaat door eenvoudige toegang tot data
Veel digitale transformatieprogramma’s zijn gericht op het verbeteren van de klantbetrokkenheid. In het onderzoek geven Nederlandse bedrijven aan dat ze het belang van interactie met de klant inzien. Toch gaan ze niet de interactie aan, puur om de interactie: ze verwachten concrete voordelen van deze interacties te zien. Zo kunnen digitale technologieën, zoals data-analyse, organisaties in staat stellen gepersonaliseerde diensten aan te bieden aan hun klanten, afgestemd op hun behoeften. Bijna de helft (46 procent) van de respondenten zegt dat een succesvolle digitale strategie in de eerste plaats ROE (return on engagement) oplevert voor de organisatie. Kostenbesparing (30 procent) en ROI (25 procent) staan op de tweede en derde plek. 
 
Prioriteiten
Het onderzoek van Cognizant laat zien dat Nederlandse organisaties prioriteit geven aan strategieën op het gebied van informatiemanagement (79 procent), sales- en marketing-intelligentie (55 procent) en beveiliging (51 procent). Dit zijn allemaal essentiële bouwstenen voor een transformatie van de bedrijfscultuur. Alleen bedrijven die interne informatie kunnen stroomlijnen, zijn in staat om echt klantgerichte diensten te leveren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Consument stapt over bij slechte digitale dienstverlening
 Hoe leidt u een bedrijfsovername in goede banen?
 Thuiswerken: effectief of ten koste van het bedrijfsresultaat?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 C-level managers onvoldoende voorbereid op digitale disruptie
 Digitale strategie: kleine veranderingen, beter bedrijfsresultaat
 Klanten halen te weinig uit hun marketingsoftware
 Digitalisering vraagt meer vaardigheden, professionaliteit en soft skills
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt (5) 
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen (3) 
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring  (1) 
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop (1) 
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 0.44  4.8 %
Value8 5.27  4.6 %
Binck 4.25  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Altice 7.56  -8.8 %
Beter bed 14.36  -3.6 %
HP Inc presteert beter dan verwacht
Hewlett Packard Enterprise boekt hogere resultaten
AkzoNobel en Axalta eindigen fusiegesprekken
meer beurs
top10
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt
Hoe u medewerkers stimuleert regie over ontwikkeling te nemen
Zeven trends die zakelijke IT-omgevingen een boost zullen geven
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen
2018 wordt het jaar van hivenets, swarmbots en polymorfe malware
Zes richtlijnen voor digitale transformatie
Vliegtuig-wifi nog steeds duur en beperkt in aanbod
Nederlandse bedrijven optimistisch; vertrouwen in Verenigd Koninkrijk daalt
Thuiswerken: effectief of ten koste van het bedrijfsresultaat?
Ronald Doesburg wint Young Captain Award 2017
meer top 10
vacatures
meer vacatures