zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Corporaties moeten sturen op maatschappelijk- ipv financieel rendement

30 juni 2016 - Het symposium 'Sturen op maatschappelijk rendement' dat op 24 juni 2016 gehouden is in Amersfoort heeft veel losgemaakt. Voor veel corporaties is het maatschappelijk rendement een onmisbare factor bij het nemen van grote investeringsbeslissingen.

Een van de corporatiemanagers stelde 'dat corporaties moeten sturen op maatschappelijk rendement, in plaats van financieel rendement zoals nu vaak het geval is'. Het financieel rendement is natuurlijk belangrijk voor het voortbestaan van de corporatie, maar uiteindelijk gaat het om de huurder en de samenleving. Het zoeken naar een evenwicht is van cruciaal belang.



Grote uitdaging
Uit een enquête onder deelnemers voorafgaand aan het symposium bleek dat het bepalen van de juiste KPI's en het daadwerkelijk berekenen van het maatschappelijk rendement als grootste uitdaging worden gezien. Daarnaast werden het bepalen en verbeteren van maatschappelijke bijdragen van complexen en de legitimatie van beleidskeuzes in relatie tot financieel rendement als uitdagingen aangemerkt.

Symposium
Op het symposium, dat werd georganiseerd door organisatieadviesbureau Twynstra Gudde, werd door een divers gezelschap van ruim 70 deelnemers uit de corporatiesector stilgestaan bij het sturen op maatschappelijk rendement. Bevlogen sprekers van woningcorporaties Eigen Haard, Rijswijk Wonen en Woonstad deelden hun praktijk op het sturen op maatschappelijk rendement.

Sturen op maatschappelijk rendement
Corporaties blijken nog zeer verschillend om te gaan met sturen op maatschappelijk rendement. Sommige corporaties moeten er nog mee beginnen, anderen doen het kwalitatief. Weer andere corporaties drukken die maatschappelijke effecten in euro's uit met behulp van rekenmodellen of door gebruik te naken van de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA). In geval van die doorrekeningen mag de koppeling met de beleidsdoelstellingen en het verhaal achter de cijfers niet worden vergeten, zo is de boodschap.
Het meewegen van maatschappelijk rendement bij investeringsbeslissingen maakt dat het resultaat van de besluitvorming makkelijker is uit te leggen aan stakeholders zoals huurders, gemeenten en medewerkers. Zo heeft een corporatie door middel van een MKBA aangetoond dat investeringen in de leefbaarheid van wijken zichzelf terugverdienen. Dit heeft ervoor gezorgd dat de discussie over nut en noodzaak van dergelijke investeringen niet langer wordt gevoerd.

Praktische tools
Tijdens het symposium werden, verschillende praktische tools gepresenteerd die door de sprekers bij hun eigen corporaties met succes worden ingezet. Een voorbeeld is wijktypologie waarmee de maatschappelijke inzet van corporaties gedifferentieerd wordt naar wijktype en zo per wijk maatwerk geleverd kan worden. Daarmee heeft het symposium haar nut bewezen: de sprekers deelden hun best practices en hebben daarmee de andere aanwezige corporaties geïnspireerd tot het verder optimaliseren van de sturing op maatschappelijk rendement.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Topbestuurder vindt ministersalaris 'onaanvaardbaar'
 Corporatiedirecteur bereid salaris in te leveren
 Al 350 meldingen over koop en verkoop huurwoningen met korting
 G32 dringt aan op monitor woonlasten en investeringsvermogen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10