zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkomgeving bepalend voor productiviteit en tevredenheid

20 juni 2016 - Plantronics presenteert de resultaten aan van een wereldwijd onderzoek van Oxford Economics over de effecten van open werkomgevingen op werknemers. In het onderzoek werd gevraagd naar de behoeften van werknemers ten aanzien van de kantooromgeving en wat managers moeten doen om de hoogst mogelijke werknemerstevredenheid en productiviteit te realiseren.

Oxford Economics interviewde meer dan 1.200 senior executives en medewerkers uit verschillende branches en met verschillende functies. De geïnterviewden zijn afkomstig uit Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken, Finland, Noorwegen, de Verenigde Staten, Canada, India, China en Australië. Het onderzoek omvatte ook interviews met executives die stappen ondernemen om met uitdagingen om te gaan op het gebied van productiviteit en samenwerken in open kantooromgevingen. 


 
De belangrijkste resultaten waren
 
  • Werknemers willen gewoon hun werken kunnen doen. De mogelijkheid om zich zonder onderbreking te kunnen focussen op het werk is de belangrijkste prioriteit bij kantoorontwerp. Minder belangrijk zijn voorzieningen zoals gratis eten.
  • Technologie-integratie is nog in ontwikkeling. Van werknemers wordt verwacht dat ze altijd in verbinding staan met het kantoor, maar slechts 40 procent zegt dat de apparaten die ze thuis gebruiken probleemloos integreren met de apparaten op het werk.
  • Altijd verbonden zijn, veroorzaakt dwangmatig gedrag, en kan leiden tot een burn-out. Meer dan eenderde van de medewerkers zegt dat ze technische apparaten voornamelijk gebruiken uit gewoonte of als dwanghandeling, uit angst om achter te blijven of door sociale druk.
  • Managers zien de problemen niet. Bijna tweederde van de leidinggevenden zegt dat medewerkers uitgerust zijn met de tools die ze nodig hebben om met de afleidingen op het werk om te gaan; minder dan de helft van de medewerkers is het daarmee eens. 
"Geluid en afleiding hebben een grote invloed op de productiviteit," aldus Edward Cone, Deputy Director of Thought Leadership en Technology Practice Lead bij Oxford Economics. "Dit zijn kwesties die bedrijven kunnen oplossen, maar ze moeten eerst het probleem erkennen."

Aanbevelingen
Het rapport bevat de volgende aanbevelingen om werknemers te helpen productiever te kunnen werken, iets wat werknemers volgens het rapport willen:
 
  • Ga in gesprek met medewerkers en achterhaal wat wel en niet werkt. Wat moet er aan het kantoorontwerp veranderd worden, wat is er nodig om op afstand te werken en met welke technologieën.
  • Zorg dat alle werknemers beschikken over de instrumenten en apparatuur die nodig zijn om vanaf elke locatie te werken.
  • Geef werknemers de tijd, ruimte en middelen die nodig zijn om geconcentreerd werk te kunnen verrichten.
  • Moedig iedereen aan om na kantoortijd de werkactiviteiten te stoppen om een betere werk-privébalans te vinden.
De conclusie van dit onderzoek is dat een goed ontworpen kantoorruimte, geïntegreerde technologie, en een betere werk-privébalans de moeite waard zijn. Zeker gezien het feit medewerkerstevredenheid en productiviteit direct bijdragen aan het financieel succes van een organisatie.

Voor de managementsamenvatting, klik hier.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zo werken medewerkers optimaal productief
 Werkomgeving sluit slecht aan bij het menselijk brein
  De tien belangrijkste workspace-trends in 2016
 De werkomgeving van 2020
 
 
reacties
 
peter zzp-boekhouder  |   | 
20-06-2016
 | 
10:41 uur
Een kleine rondvraag rond vrienden en ex-collega’s brengt het volgende. Een wat grotere organisatie en een gemeente zijn afgestapt van vaste werkplekken en van aparte kamers, in grote zalen wordt gewerkt. Er wordt geklaagd over afleiding door geluid, geconcentreerd werken wordt veel moeilijker. Vermoeidheid en irritatie neemt toe. De directie hoort het aan, maar luistert niet. Zij denkt dat door deze opzet de kosten dalen en de productiviteit juist verhoogd doordat collega’s elkaar evt. gaan controleren. De loon van de angst regeert en ziekteverzuim zal alleen maar toenemen. Werken in kleine groepen of in blokken kan zeker een goede zaak zijn, voor de mensen die daar belang aan hechten. Een psychologische test -MBTI, Ennegram, Insights- geeft vaak al snel uitkomst wat het beste past bij die specifieke collega, zodat die het beste kan presteren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10