zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Smartphone vooral belangrijk bij boeken last minutes

14 juni 2016 - Reisaanbieders doen er goed aan het onlineboekingsproces te optimaliseren voor mobiele telefoons. Nederlandse consumenten gebruiken namelijk in toenemende mate hun smartphone voor het doen van reisboekingen via internet naarmate de geplande vertrekdatum dichterbij komt.

Dat blijkt uit het Travel Flash Report van Criteo. Waar consumenten bij een geplande vertrekdatum die meer dan twaalf weken in de toekomst ligt, slechts in vier procent van de gevallen een smartphone gebruiken, neemt dat aandeel toe tot 39 procent bij boekingen binnen 24 uur voor vertrek. Als ook de tablet wordt meegerekend, wordt zelfs de helft van alle Nederlandse lastminuteboekingen gedaan vanaf een mobiel device.


Bij boekingen tussen de 24 en 48 uur van tevoren vindt 22 procent van de boekingen plaats vanaf een smartphone, en bij boekingen die worden gedaan tussen twee dagen en een week voor vertrek, gaat het om twaalf procent. Opvallend is dat – hoewel het percentage smartphonegebruik voor het doen van onlineboekingen stijgt – het tabletaandeel nagenoeg gelijk blijft en bij een lastminuteboeking zelfs iets afneemt.

Mobiele ervaring 
"Online reisaanbieders die hun bezoekers geen goede mobiele ervaring bieden, lopen duidelijk kansen mis om op het laatste moment nog hotelkamer-, vliegtuig- of huurautoboekingen te ontvangen," zegt Piet-Hein Kerkhof, Managing Director Benelux & Nordics bij Criteo. "Bovendien zien we de trend ontstaan, dat consumenten steeds vaker meerdere devices gebruiken bij het doen van onlinereisboekingen waarbij zowel de desktopcomputer als de smartphone en tablet een grote rol spelen. Zelfs als de daadwerkelijke boeking wordt gedaan vanaf een pc, is het dus waarschijnlijk dat iemand zich eerst georiënteerd heeft op een mobiel device."

Boeken met app
Uit het Travel Flash Report blijkt verder dat het wereldwijde aandeel mobiele boekingen dat wordt gedaan vanuit een app, toeneemt. In het eerste kwartaal van 2016 werd bij adverteerders die zowel de mogelijkheid bieden om transacties te doen via het mobiele web, als in-app, 57 procent van de mobiele boekingen gedaan vanuit een app, tegenover 43 procent vanaf het mobiele web. Het percentage in-app-boekingen lag in de laatste drie maanden van 2015 nog op 54 procent, en vergeleken met anderhalf jaar geleden namen de boekingen vanuit een mobiele app zelfs toe met veertig procentpunten.
Van het totaalaantal onlinereisboekingen in Nederland ligt het percentage dat wordt gedaan vanaf een mobiele device, op 23 procent. Daarmee loopt ons land nog iets achter op het wereldwijde gemiddelde van 27 procent. Het volledige Travel Flash Report, met wereldwijde inzichten uit verschillende landen, is hier te vinden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips om zakenreizen optimaal voor te bereiden
 Infotainment meest geschikt voor second screen
 Surfen op de zeven zeeën: cruiseliefhebbers willen online zijn
 Nederlander kan niet zonder wifi op vakantieadres
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10