zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

CFO - met de C van 'cognitive'?

14 juni 2016 - Het zijn zware jaren voor financiële afdelingen. CFO’s staan onder druk om te innoveren, risicobeheersing is lastiger dan ooit. Hoe lukt het om in de chaos de weg te vinden en tegelijkertijd mogelijkheden voor winstgroei te creëren? 

 Volgens Cédric Mulier, analytics country leader bij IBM, liggen de kansen verstopt in bergen data – maar dienen CFO’s dan wel de mogelijkheden van nieuwe technologie te omarmen.


CFO’s bekleden momenteel een unieke positie. Ze kunnen de organisatie beter ondersteunen dan ooit tevoren en gerichter sturen naar verdere toekomstige, winstgevende groei. Mits ze de kansen benutten die ontstaan door de mix van marktveranderingen en technologische innovaties. Eenvoudig? Volgens Mulier niet: "Uit IBM’s Global CFO Study blijkt dat veel CFO’s erkennen het erg lastig te vinden om de impact van nieuwe technologie in te schatten. Ze zijn voortdurend bang dat ze de boot missen bij disruptieve ontwikkelingen, zoals cloud, mobiele oplossingen en het ‘internet of things’. Maar omdat tegelijkertijd de meeste financiële teams een taakverandering ondergaan en van een uitvoerende naar een strategische rol stappen, geldt ‘inzicht’ in toenemende mate als essentieel gereedschap. De omarming daarvan leidt tot radicale verbeteringen in de financiële besluitvaardigheid."
 
Ik denk, dus ik ben winstgevend
Mulier stelt dat de kansen voor bedrijven – en vooral voor hun CFO’s – erg groot zijn. "Uit ons recente onderzoek onder ongeveer 650 CFO’s bleek dat vier procent van alle bedrijven nu al betere analytische vermogens inzet. En precies die ‘denkende’ organisaties zijn het meest winstgevend. Liefst 37 procen van hen verwacht dat cognitive computing, dat natuurlijke taal kan interpreteren en in staat is gigantische hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde data te analyseren, een forse aanjager van verandering is. Zij zien de kans om veel meer data te integreren en te analyseren. Daarnaast blijft met deze technologie de rapportagetijdlijn in stand. Cognitive analytics dragen tegelijkertijd enorm bij aan de voorspellende kracht van de finance-functie en daarmee de strategische besluitvorming. Financiële cognitieve applicaties kunnen bijvoorbeeld al op één tot anderhalf procent nauwkeurig forecasten. Het is een ongekende kwaliteitsverbetering. Zo veel data bij elkaar, uit zó veel verschillende bronnen: als mens kan de financiële expert die hoeveelheid niet meer bevatten, laat staan verbanden leggen."
 
De veranderende organisatie
Cognitive computing verandert volgens Mulier de manier waarop een financiële afdeling kan bijdragen aan het aanpassingsvermogen van een organisatie. "Maar voordat dat kan plaatsvinden, vergt de technologie paradoxaal genoeg zélf diverse lastige organisatieveranderingen. Financieel leidinggevenden staan hierdoor voor aanzienlijke interne uitdagingen. Veel CFO’s uiten het vermoeden dat hun financiële afdelingen nog lang niet klaar zijn om het tijdperk van ‘disruption’ te lijf te gaan. Vooral op het gebied van data-integratie door de hele onderneming heen vinden veel CFO’s hun organisatie tekortschieten."
Ook in de ontwikkeling van financieel talent ziet Mulier dat de realiteit achterblijft op de wens. "Een grote groep CFO’s ziet zichzelf niet in staat om nieuwe verdienkansen te identificeren binnen de huidige bedrijfsstructuur. Om het aanpassingsvermogen verder te versterken, ontwikkelen succesvolle CFO’s nieuwe expertiseprofielen en richten ze centers of excellence in. Goed omgaan met technologische analysemodellen en applicaties vraagt immers om behoorlijk wat inzicht en vaardigheden. Tegelijkertijd vraagt het ook om een goed oog voor de gevolgen voor het hele zakelijke proces, want de nieuwe technologie leidt ook tot een nieuwe manier van zakendoen, van werken. Financials moeten nieuwe rollen en taken adopteren. Zulke organisatiewijzigingen zijn nooit eenvoudig en vergen een gedegen veranderingsmanagement. Sommige financiële experts hebben extra opleidingen nodig om hun baan te kunnen houden, anderen hebben moeite met de verandering zelf en moeten tijdig op de nieuwe situatie worden voorbereid."
 
As-a-service
Veel technologische doorbraken die de afgelopen jaren het levenslicht zagen, beginnen onderhand consequenties voor traditionele businessmodellen te krijgen. Die zijn namelijk niet altijd berekend op het tempo waarmee innovatie plaatsvindt. Nieuwe modellen, zoals as-a-service, bieden meer ruimte voor duurzame winstgevende verandering. Dit model, bekend van software (SaaS), heeft intussen de hele IT-infrastructuur omvat en gaat steeds verder. Mulier beschouwt dit als een kans voor de CFO, die hiermee cognitieve functionaliteit as-a-service kan inkopen, zonder nog een eigen IT-afdeling nodig te hebben. "Zodra CFO’s deze kans herkennen, hebben ze een volgende stap gezet als voortrekker van het bedrijfsbrede innovatieproces. Niet langer is finance de boeman in het bedrijf. Het is een prestatieversneller die duurzame winstgevende groei kan aanjagen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Betere afstemming CFO en CIO essentieel voor succesvolle financiële transformatie
 Inzet interim-manager op de financiële afdeling blijft populair
 Optimisme Europese CFOs drastisch gekelderd
 Waar krijgt de Nederlandse CFO hoofdpijn van?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10