zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Websites steeds beter bereikbaar via live chat

8 juni 2016 -  73 procent van de websites is overdag via live chat bereikbaar tegenover 63 procent vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van LiveChat Pro onder 135 Nederlandse websites naar de beschikbaarheid van live chat. Dit is het derde jaar dat dit onderzoek uitgevoerd wordt.

Deze websites, variërend van webshops en online reisbureaus tot bedrijfswebsites uit verschillende branches, boden in die periode hun bezoekers allemaal live chat aan. Uit dit onderzoek bleek dat bij 27 procent van de websites live chat overdag offline was, terwijl er wel live chat functionaliteit op de sites aangeboden werd. Vorig jaar lag dit percentage nog op 37 procent, en het jaar daarvoor op 42 procent.


Van de onderzochte sites was 70 procent ’s avonds niet via de live chat bereikbaar, terwijl in het weekend 72 procent onbereikbaar was.

Minder lang wachten
Ook is er een verbetering te zien in de responstijd. Gemiddeld duurde het 41 seconden voordat er met een medewerker gechat kon worden, terwijl de bezoeker vorig jaar gemiddeld na 51 seconden geholpen werd. Toch zijn er nog veel bedrijven die traag reageren. De gemiddelde internetter is ongeduldig en is bereid om hooguit 30 seconden te wachten. 58 procent van bedrijven met wie de onderzoekers gechat hebben voldeed niet aan deze verwachting. Bij zeven van de 135 onderzochte websites was er zelfs na vijf minuten nog steeds geen respons, ondanks dat de chatsessie begonnen was.
"Het is het derde jaar op een rij dat wij dit onderzoek uitvoeren, ook onder bedrijven die in de voorgaande jaren onderzocht zijn. Wij zijn blij om te zien dat bedrijven dit kanaal steeds professioneler aanpakken. Enerzijds komt dit doordat ze intern meer personeelscapaciteit aan live chat toewijzen, maar anderzijds ook doordat ze steeds meer dit contactkanaal uitbesteden aan bedrijven die managed live chat diensten leveren," aldus Anthony Carter, directeur van LiveChat Pro.

Webwinkels scoren slecht
De best presterende branche was zoals vorig jaar de ICT. Ook dit jaar doen ze het goed, althans als het gaat om de responssnelheid. ICT bedrijven reageren gemiddeld binnen 30 seconden op een chat van een bezoeker.
Opvallend is dat de detailhandel het zo slecht doet. ’s Avonds en in het weekend zijn ze bijna niet bereikbaar (85 procent resp. 77 procent van de webwinkels is ‘s avonds en in het weekend onbereikbaar). "Veel mensen zitten ’s avonds achter hun laptop of tablet en kunnen met vragen zitten tijdens het kopen van een product of willen vragen stellen over hun geplaatste bestelling. Je zou denken dat webwinkels juist dan via live chat bereikbaar zouden moeten zijn voor hun klanten," aldus Carter.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Aantal zoekopdrachten naar ‘groene’ banen neemt toe
 Wet- en regelgeving en bedrijfsgroei meest bepalend voor IT-investeringen
 Zes tips om de klant van de toekomst te binden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven verwachten in 2016 sterke groei digitaal klantcontact
 Organisaties: investeer in digitale klantinteractie of mis de boot
 Chatmedewerker webwinkel scoort een 6,2 op Nederlands
 Datamanagement onderschat onderdeel van multichannelstrategie
 
 
reacties
 
Nikko  |   | 
8-06-2016
 | 
15:36 uur
Het komt regelmatig voor dat je in de wacht wordt gezet. De reactietijd blijft belangrijk, ook bij live chat. Zo heb ik ooit 10 minuten moeten wachten, en toen viel de browser uit.
peter zzp-boekhouder  |   | 
12-06-2016
 | 
10:55 uur
Live chat kan en is veelal een uitstekend communicatiemiddel, bellen naar veel bedrijven kost je 5-10 minuten aan wachttijd. Mits de caht wordt bediend heel mooi, er zijn ook sites waar de chat wel is geinstalleerd, maar waar geen response komt, dan wekt het eerder tegen je

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Zzp’er, denk na over de risico’s die u loopt (2) 
Twee derde Nederlanders vreest voor oudedagvoorziening (1) 
Nederlander worstelt met financiële administratie (1) 
Nederlander beschikt niet over digitale vaardigheden voor de toekomst (1) 
Nederlander heeft geen vertrouwen in verandervermogen organisatie  (7) 
Zes tips voor een goede elevator pitch (1) 
'Smartphoneverbod is overcompensatie' (3) 
top10
Nederlander heeft geen vertrouwen in verandervermogen organisatie
Nederlander beschikt niet over digitale vaardigheden voor de toekomst
Zo verkleint u de afhankelijkheid van Office 365
Bedrijven worstelen met balans tussen digitale innovatie en security
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal
Nederlander worstelt met financiële administratie
27 procent huishoudens belegt, ondanks lage rente
Mobiliteit goed voor werkgever en werknemer
Bedrijfsleven onder druk door politieke risico’s en politiek geweld
Zes tips om de klant van de toekomst te binden
meer top 10
vacatures
meer vacatures