zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer: zomer is tijd van aanpakken

7 juni 2016 - Het wordt zomer! De tijd van buiten lunchen en een tandje rustiger aan, maar ook het uitgelezen moment om de boel eens even grondig aan te pakken. Ruim een derde van de Nederlanders vindt de zomer de ideale periode om even uit de dagelijkse werkzaamheden te stappen en te kijken hoe de dingen beter en/of slimmer kunnen.

Dit blijkt uit onderzoek van Manutan. Maar waar beginnen we? De meeste Nederlanders beginnen met opruimen, schoonmaken en onderhoud. Vooral het kantoor moet eraan geloven: maar liefst 52 procent van de ondervraagden gaat daar aan de slag. Daarna volgen het magazijn (51 procent), de werkplaats (47 procent) en het buitenterrein (45 procent). Liefst meteen als de zomer begint; de helft steekt dan direct al de handen uit de mouwen.


Dat alles helpt ons het nieuwe seizoen fris te beginnen: 40 procent krijgt door zijn extra zomerwerkzaamheden weer overzicht. Ook efficiënter werken, een prettiger werkomgeving en weer grip op de zaak krijgen, worden als belangrijke reden genoemd om de zomer te gebruiken voor o.a. opruimen en schoonmaken.

Even bijkomen
Niet dat er alleen maar gepoetst wordt in de zomer. Ruim 30 procent heeft het rustiger in de zomer en één op de vijf zit naar eigen zeggen op het werk vooral aan de eigen vakantie te denken. Dat is opvallend genoeg voor vrijwel alle branches gelijk. Of men nu in de industrie, bouw of bijvoorbeeld het onderwijs werkt. Voor een deel van de werknemers is de zomer juist een ramp. Zij zeggen letterlijk: "Veel collega’s zijn op vakantie en raad eens wie al het werk mag doen?"
Ook aan de sociale kant van het samenwerken wordt in de zomer aandacht besteed, vooral door samen uitgebreid te lunchen in de zon (25 procent) of met een barbecue buiten werktijd (24 procent). Daar staat tegenover dat er bij bijna de helft van de werknemers helemaal geen extra aandacht besteed wordt aan sociale activiteiten.

We gaan ervoor!
Manutan doet dit onderzoek om bedrijven en werknemers te stimuleren de zomerperiode goed te gebruiken. Stephane Arkenbout, Commercieel Directeur: "Een groot deel gebruikt die tijd al slim, anderen moeten misschien op een idee gebracht worden. Maar als u het wat minder druk hebt met uw gewone werkzaamheden, is het de ideale tijd om te investeren in werkplezier, collega’s en personeel. Volgens het onderzoek vindt één op drie tot vier werknemers zijn werkplek vies of rommelig. Schoonmaken en opruimen dus, maar ook opknappen, repareren, uitbreiden of beginnen aan die steeds uitgestelde schilderklus. Ons advies is: Gebruik de zomer nuttig! Dat betaalt zich dubbel en dwars terug."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Heerlijk, niet vergaderen
 'Nederlandse bedrijven hebben last van zomermaanden'
 Zomer biedt kansen op de arbeidsmarkt
 Zes tips voor een vakantie zonder werkstress
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10