zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bijna een op de vijf Nederlanders doet online boodschappen

31 mei 2016 -  Het online bestellen van levensmiddelen neemt flink toe; bijna twintig procent van de bevolking geeft aan in de afgelopen zes maanden online boodschappen te hebben gedaan. In 2014 was dit nog tien procent. Persoonlijke- en huishoudelijke verzorgingsmiddelen zijn, net als in 2014, het vaakst online besteld.

AH.nl trekt veruit de meeste online shoppers in Nederland. Ook hebben Bol.com en Zooplus veel online shoppers. Dit blijkt uit onderzoek van GfK.



Eens per maand
Het merendeel van de online shoppers doet maximaal een keer per maand online boodschappen, een kleine groep al vaker. Bij alle webshops zijn klanten het meest tevreden over de transactiefase en het minst tevreden over de service. Veel online shoppers vinden de bezorgkosten een bezwaar om vaker online boodschappen te doen.
Onder de non-users is 'liever levensmiddelen zelf willen zien en uitkiezen' de meest genoemde reden om geen levensmiddelen online te bestellen.
Op de vijffasen in de Online Shopper Journey scoren alle beoordeelde webshops gemiddeld tussen de 5,2 en 6,0 op een schaal van een tot zeven.

Specialty shops
De online specialty shops worden gemiddeld net wat beter beoordeeld dan de andere shops. Specialty shops worden relatief goed beoordeeld, met name op een ruim assortiment. Over de selectie fase en de service zijn de shoppers het minst tevreden. Body &fit en Zooplus scoren binnen specialty shops het hoogst.

Supermarkten
Bij online supermarkten zijn shoppers het meest tevreden over de transactie fase. Op service valt er voor de meeste online supermarkten nog wat te winnen.
Vooral Picnic scoort goed op de transactiefase en de levering. Het assortiment mag wat ruimer van de klanten. AH, Plus en Jumbo doen het qua assortiment beter. Coop word het best beoordeeld op de klantenservice.

Drogisterijen
De online drogisterijen worden over het algemeen gelijk gewaardeerd door de shopper. Ook hier zien we de beste scores op transactie en zijn de klanten kritisch ten aanzien van service.
Kruidvat scoort het best op aantrekkelijke prijs van hun producten, maar scoort het minst goed op de service. Over het algemeen wordt de levering van alle online drogisterijen goed beoordeeld.

Warenhuizen
Overall worden de online warenhuizen even goed gewaardeerd. De transactie fase wordt het best beoordeeld, ook over de oriëntatie op de site zijn de shoppers positief.
Bij de Hema worden de transactiefase en de levering goed beoordeeld. Ook vinden online shoppers de producten van de Hema aantrekkelijk geprijsd. De bezorgkosten is voor veel online shoppers een bezwaar.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nieuwe inrichting Nederlandse binnensteden noodzakelijk door online shopping
 Consument wil vlotheid, veiligheid en video bij online shoppen
 Online shopper slaat 's avonds zijn slag
 Langzame apps en websites verjagen online shopper
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10