zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe cognitieve API’s IT developers de supersterren van de nieuwe economie maken

24 mei 2016 - De ‘slimme’ jurk die supermodel Karolina Kurkova droeg tijdens het MET gala, een intelligente knuffel die in staat is op natuurlijke wijze met kinderen te praten, ze hebben alle twee iets gemeen. Niet een fashion designer of retailer, maar een IT developer stond in het middelpunt van alle aandacht.

Het zijn namelijk de developers die met behulp van API’s inpluggen op technologieën die voorheen alleen ter beschikking stonden van de grote techreuzen. Daarmee komen ze tot verrassende innovaties, juist binnen de sectoren waar technologie nog niet bepaald omarmd werd. Volgens Andy Stoc, expert Mobile API Economy bij IBM, ontpoppen developers zich langzaam maar zeker tot de ‘supersterren’ van de nieuwe economie. 


Net zoals het al tien jaar geleden ondenkbaar was een nieuw bedrijf zonder website te lanceren, kunnen organisaties vandaag de dag niet meer om de API heen. De vaak simpele stukjes code, die applicaties en diensten in staat stellen met elkaar te communiceren, staan aan de basis van het succes waarmee disruptieve startups markt na markt opschudden.

Honderden miljarden sensoren
Sinds het Internet of Things zijn opmars heeft gemaakt is de rol van de API veranderd. Honderden miljarden sensoren, apparaten en applicaties genereren momenteel zoveel data, dat het voor een individueel bedrijf een haast onmogelijke taak is hier zinnige analyses op te doen. Volgens Stoc bieden moderne API’s hiervoor uitkomst: "organisaties kunnen er hun (deels ongebruikte) data en applicaties mee ontsluiten en stellen andere organisaties in staat hier nieuwe toepassingen voor te verzinnen. Denk aan de vliegtuigmaatschappij die real-time informatie over beschikbare stoelen deelt met online reisaanbieders, die vervolgens een bijpassende verzekering of huurauto voor de consument zoeken. Een compleet nieuw API-ecosysteem ontstaat vanuit de slimme combinatie van API’s die diverse organisaties aan developers ter beschikking stellen."
Stoc noemt platforms als Uber en Booking.com die daar al gretig gebruik van gemaakt. "Ze bundelen de diensten van allerlei API-leveranciers in één nieuw, slim platform. De apps van dergelijke platforms maken gebruik van gemiddeld zo’n vijf tot twaalf API’s van derden: van plattegronden, inloggen met een sociaal profiel tot aan de betaalmodule. Ze gaan uit van de nieuwe verwachtingen van de eindgebruiker: dat hij zijn informatie in context geleverd krijgt, op basis van zijn voorkeuren en zijn locatie. Dit werkt ook in omgekeerde richting: een bedrijf kan real-time inspelen op de informatie die het platform hem verschaft, bijvoorbeeld door een prijs aan te passen aan de specifieke behoefte van de eindgebruiker."

Opmars van cognitieve API’s
Stoc ziet in een nieuwe generatie, de ‘cognitieve API’s’ de volgende stap. "Ze laten niet zozeer applicaties en diensten met elkaar communiceren, maar bieden organisaties de mogelijkheid in te pluggen op volledig nieuwe technologieën. Met name bij de analyse van ongestructureerde data (denk aan) is voor veel organisaties nog een wereld te winnen. Momenteel wordt 90 procent van de tweeënhalf triljoen bytes die we dagelijks genereren in de vorm van foto’s, video’s, audio en tweets niet gebruikt, doordat deze moeilijk te ordenen zijn.
Met cognitieve API’s kunnen organisaties bijvoorbeeld het sentiment uit Twitter foto’s en Instagram video’s halen via beeldanalyse dankzij de Visual Recognition API. Of de Personality Insights API inzetten om de individuele behoeftes en karakteristieken van klanten te leren kennen, op basis van de interactie die met ze aangegaan wordt. Zo gebruikt de Nederlandse startup StartMonday beide API’s om werkzoekenden te matchen met hun perfecte baan, op basis van korte sollicitatievideo’s en chatgesprekken.
Nu nieuwe technologieën via cognitieve API’s toegankelijker dan ooit worden gemaakt, verandert de rol van de developer. Waar hem voorheen vanuit de IT-afdeling opgedragen werd systemen aan elkaar te koppelen, ziet hij nu kansen en puzzelt nieuwe business modellen in elkaar. Hiermee is hij de centrale spil geworden binnen de bloeiende API-economie."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Trends in digitalisering binnen HR-organisaties
 De toekomstige werkplek van generatie Z
  Papierloos Monitor 2015: Het papierloze kantoor nog steeds toekomstmuziek
 Bedrijven benutten business intelligence onvoldoende
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10