zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie e-mail templates die u van pas komen tijdens uw banenjacht

17 mei 2016 - Uw besluit staat vast: u gaat die volgende stap in uw carrier zetten en u heeft uzelf opgeladen voor het onvermijdelijke netwerken dat daarbij komt kijken. U bent klaar voor zakelijke bijeenkomsten, koffie-afspraken en informele gesprekken. Uw elevator pitch is af en u heeft uw gespreksvaardigheden tot een kunst verheven.  

Maar… voor u een persoonlijke ontmoeting heeft, moet u mailen. Om u te helpen lastige netwerksituaties het hoofd te bieden, presenteert Forbes drie e-mail templates die u goed van pas zullen komen.



1. Voor de persoon die u al te vaak benaderd heeft
U weet wel, die persoon in uw netwerk die iedereen kent. Ook u heeft regelmatig contact gezocht met deze man of vrouw. Hij of zij is nu eenmaal de eerste die bij u opkomt als u een zakelijke gunst nodig heeft. Hoewel hij of zij u altijd graag leek te helpen, voelt u zich een beetje ongemakkelijk bij de gedachte hem of haar alweer te moeten benaderen.
Maak u hier niet te druk om maar stuur gewoon een eerlijke, openhartige e-mail. Bedank uw contactpersoon  vooor zijn/haar hulp. Probeer ook iets te noemen dat niet direct in verband staat met uw netwerkdoelen om hem of haar te laten weten dat u niet alleen maar geïnteresseerd bent in al zijn/haar LinkedIn connecties. Afhankelijk van uw relatie met deze persoon kunt u hem/haar ook uitnodigen voor een drankje.

‘Hallo (naam),
Hopelijk gaat het goed met je. Het was leuk je weer te zien op het feest van Marjan.
Ik wil je nogmaals bedanken voor je hulp de afgelopen weken tijdens mijn banenjacht. Dankzij jou ben ik een vacature tegengekomen bij (naam bedrijf) die me echt geweldig lijkt, en ik weet nog dat jij de CFO daar kent. Zou je ons met elkaar in contact willen brengen?
De volgdende keer dat ik je zie in (naam bar), trakteer ik. Nogmaals bedankt voor al je hulp. Ik waardeer het zeer.
Tot snel.'
 
2. Voor de persoon die u heeft laten zitten
Dit is een lastige. In de tijd dat u nog blij was met uw baan en niet eens dacht aan solliciteren, vroeg uw vroegere collega u een aantal keren om eens een drankje te gaan drinken. Daar had u eigenlijk geen zin in en elke keer zei u op het laatste moment af. Maar nu ziet u een baan bij zijn of haar bedrijf wel zitten en heeft u geen andere keuze dan door de zure appel heen te bijten en contact op te nemen. Hij of zij is immers dé aangewezen persoon om te polsen over de bedrijfscultuur en eventuele openstaande vacatures.
Ook nu is eerlijkheid het beste. Verontschuldig u oprecht voor het afzeggen van eerdere afspraken, en kom vervolgens ter zake.
 
‘Hallo (naam),
Ik hoop dat het goed met je gaat. Het is al een tijdje geleden dat we contact hadden, en dat is volledig mijn schuld. Sorry dat ik onze vorige afspraken af moest zeggen maar het lijkt me leuk weer eens bij te praten.
Ik heb leuk nieuws: ik ben weer op zoek naar een baan en ik stuitte op de (functie) bij (naam bedrijf). Jij lijkt het daar goed naar je zin te hebben en ik ben heel benieuwd naar je ervaringen daar en het bedrijf in het algemeen. Als je tijd en zin hebt, mag ik je dan trakteren op een kop koffie of een glas wijn? Ik  hoop van je te horen en je snel te zien.
Groeten,
(naam)’

3. Voor de ex-collega met wie u nooit echt een klik had
U kunt nu eenmaal niet bevriend zijn met al uw collega’s. En toen de collega met wie u niet bepaald veel gemeen had vertrok, was u daar niet rouwig om. U had gewoon geen klik. U had ook geen hekel aan hem, maar weet tegelijkertijd niet wat hij van u vindt. En nu, tijdens uw zoektocht naar een nieuwe baan komt u er achter dat hij een behoorlijk goede baan heeft bij een bedrijf dat u op het oog heeft. Hij is de enige persoon die u daar kent, dus u wilt graag in contact komen. U weet alleen niet wat u moet zeggen. Tip: denk niet te veel na. De kans is groot dat hij ook geen hekel heeft aan u. Schrijf dus gewoon een zakelijk berichtje: stel uzelf opnieuw voor, vertel kort dat u een nieuwe baan zoekt en vraag of hij u voor wil stellen aan de betreffende afdelingsmanager. Stuur voor het gemak meteen een bericht voor die manager mee. Hij zal u wellicht niet van harte aanbevelen, maar een introductie vragen kan geen kwaad. Nee heeft u...
 
‘Hallo (naam),
We hebben elkaar nooit meer gesproken sinds je weg bent bij (naam bedrijf), maar (naam wederzijdse kennis) vertelde me dat je het erg naar je zin hebt bij (naam nieuw bedrijf). Fijn dat je iets gevonden hebt dat zo bij je past. Ikzelf overweeg ook van baan te veranderen en stuitte op de vacature van (functie) bij (naam bedrijf) die me erg aanspreekt. Als ik het goed heb, is dit op een andere afdeling dan waar jij werkt, maar misschien kun je me in contact brengen met de manager daar? Ik heb alvast een bericht bijgesloten voor deze manager inclusief mijn CV. Die kun je zo doorsturen als je wilt.
Alvast bedankt voor je hulp en als ik ooit iets terug kan doen, hoef je het maar te vragen.
Groeten,
(naam)’


Bron: Forbes
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zo e-mailt en appt Nederland
 E-mailers erg ontevreden over de reactie van organisaties
 Twee tips voor veilig LinkedIn-gebruik
 Nieuwe generatie communiceert via WhatsApp
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10