zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager zijn wordt gezien als lastige opgave

10 februari 2016 - Bijna twee derde (64 procent) van de Nederlanders is ontevreden over zijn manager. Dat is hoger dan het mondiale gemiddelde. Wereldwijd is de helft van de werknemers niet te spreken over zijn baas.

Slechts zeventien procent van de Nederlanders is blij met zijn manager. Dat geldt wereldwijd voor bijna een derde van de medewerkers (31,7 procent), blijkt uit onderzoek van Monsterboard. De werkende Nederlander staat dan ook niet graag in de schoenen van zijn manager. Een ruime meerderheid van 83,6 procent denkt dat het lastig is om een goede manager te zijn. Van de managers die meededen aan het onderzoek geeft ruim de helft (51,9 procent) aan dat dit daadwerkelijk zo is.



Goed managen is niet eenvoudig
Dat een goede manager zijn geen sinecure is, blijkt ook uit de terughoudendheid van de werkende Nederlander om zelf die rol op zich te nemen. Ondanks dat een derde denkt dat hij het beter zou doen dan zijn eigen manager, heeft slecht zestien procent de ambitie om dit jaar door te groeien tot manager. De managers die meededen aan het onderzoek willen wél doorgroeien: 38,6 procent wil op korte termijn doorgroeien naar een hogere functie bij zijn huidige werkgever. 

Kritiek
"Ook managers krijgen wel eens kritiek. Juist een goede manager neemt dit serieus en zoekt naar verbeterpunten om daar zelf wat van te leren," aldus Gian Zandonà, managing director van Monsterboard.nl. "Werknemers die het gevoel hebben dat hun manager hen nog weinig te bieden heeft om te kunnen excelleren, zouden juist zelf het gesprek hierover moeten aan gaan met hun leidinggevende. Probeer eens een open gesprek te houden met uw manager waarin u elkaar feedback geeft. Dat is voor beiden heel leerzaam. Ook kunt u zelf een plan maken om door te groeien tot een goede manager."

Tips van Monsterboard om een goede manager te zijn
 
  • Empower medewerkers – Vraag u af (of vraag gewoon) wat uw team nodig heeft om optimaal te kunnen presteren. U kunt misschien niet aan alles gehoor geven, maar het laat ook zien dat u het beste voor hebt met uw team.
  • Wees toegankelijk – Zorg dat u zichtbaar bent op de werkvloer en weet wat er speelt op werkniveau. Blijf wel de manager en niet de nieuwe beste vriend van de medewerkers.
  • Helicopterview – Zorg dat u in grote lijnen weet wat de status is van alle projecten, zodat u kunt bijsturen als iets niet helemaal lekker loopt.
  • Eén op één feedback – Regelmatige één op één gesprekjes met medewerkers creëren ruimte om dingen te bespreken die mensen liever niet in groepssetting op tafel gooien.
  • Transparantie – Deel zoveel mogelijk informatie met uw team, zoals zaken die relevant zijn voor projecten, statussen, beslissingen van hoger af, visies en doelen, maar ook interne kwesties. Openheid wordt op de werkvloer zeer gewaardeerd door medewerkers.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Baas is baziger dan hij zelf denkt
 Eh . . . hoe gaat het met je?
 In twaalf stappen naar een optimale CEO-reputatie
 Drie tips voor optimaal contact met uw leidinggevende
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10