zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

60 procent van de bedrijven bezuinigt op bescherming vertrouwelijke informatie

2 februari 2016 - Technologie biedt professionals de kans om in het openbaar of onderweg te werken, maar het is juist deze technologie dat de privacy van het bedrijf kwetsbaar maakt. Er is een groot bewustzijn om gegevens te beschermen in interne systemen – maar hoe zit dat met gevoelige informatie op beeldschermen?

Gevoelige bedrijfsinformatie, dat wordt weergegeven op schermen, kan gemakkelijker door anderen worden bekeken, zowel op de werkvloer als daarbuiten. Toch mist het merendeel (60 procent) van de bedrijven de kans om gebruik te maken van privacyfilters voor zakelijke smartphones, laptops, tablets en computers, zo blijkt uit een onderzoek onder 500 Nederlandse IT-beslissers, uitgevoerd door Fellowes.

Beschermen gevoelige infotmatie
Het beschermen van gevoelige informatie is van groot belang in elke sector, daar 63 procent van de IT-beslissers aangeeft dat de klant een bedrijf waardeert door het veilig beheren van gevoelige of vertrouwelijke klantgegevens. Zo zijn in de zorg of het onderwijs patiënt- of scholierengegevens strikt vertrouwelijk, terwijl bij de overheid informatie over nationale veiligheid gewaarborgd dient te worden. Ook financiële en corporate bedrijven, waarbij gevoelige data niet voor ieders ogen bedoeld zijn, hebben baat bij het gebruik van privacyfilters.
Martine Morcus, Trade Marketing Coördinator van Fellowes Benelux, stelt: "We moeten de manier waarop we vertrouwelijke bedrijfsinformatie behandelen verbeteren. Zakelijke e-mails worden op smartphones, laptops en tablets in de trein afgehandeld en vertrouwelijke rapporten zijn voor passerende collega’s zichtbaar op de schermen van computers. Vertrouwelijke informatie vraagt om de juiste bescherming, waarbij werknemers waakzaam dienen te zijn en privacyfilters een ondersteunende rol spelen."

De huidige situatie van zakelijke privacy
Voorkomen dat gevoelige bedrijfsinformatie in verkeerde handen valt, zowel op de werkvloer als daarbuiten, hoort dan ook bij elk bedrijf een prioriteit te zijn. Het slachtoffer worden van "shoulder surfing", het over de schouder meelezen met het scherm van iemand anders, kan verstrekkende gevolgen hebben voor een bedrijf, maar ook voor haar klant. Hoewel 30 procent van de kantoren voor 75-100 procent in een open ruimte zijn, is het gebruik van privacyfilters voor de meerderheid van de bedrijven niet de standaard. Bijna een kwart (24 procent) van de IT-beslissers geeft toe dat het vrij makkelijk is om op de schermen van collega’s te kijken. Verder geeft zestien procent van de IT-beslissers aan dat het ‘vrij makkelijk’ is om toegang te krijgen tot gevoelige informatie op werk, wat de behoefte aan veilig gebruik en weergave op het scherm onderstreept.

Gegronde zorgen over shoulder surfing
Negen van de tien IT-beslissers is zich erg bewust van hun privacy en de kans dat er iemand over hun schouder meeleest. Bijna een derde van de It-beslissers heeft zelf wel eens hun werkzaamheden moeten stoppen of van scherm moeten wisselen om schending van privacy op de werkvloer te voorkomen. Werknemers zijn zich doorgaans minder bewust van het gevaar van het lezen van een rapport in de lounge van het vliegveld of het inloggen op de bedrijfsportal terwijl hij of op de bus staat te wachten. Zo geeft meer dan de helft van de IT-beslissers aan dat zij slechts vijf minuten nodig hebben om gevoelige informatie te verkrijgen door over de schouder van een collega te gluren.

Wie wordt verantwoordelijk gehouden?
Een kleine 70 procent van de IT-beslissers geeft aan dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor het veilig stellen van de privacy van bedrijfsgegevens - terwijl ook werknemers vragen om deze bescherming. Een apart onderzoek door Fellowes onder 1.000 werknemers laat zien dat 62 procent vindt dat privacyfilters standaard op alle zakelijke apparaten moeten zitten. Ook lijkt er een rol te zijn weggelegd voor de IT-directeur (49 procent) en de operations directeur (21 procent). Hoewel bedrijven niet vroeg genoeg kunnen beginnen met het beschermen van hun privacy door toegankelijke en effectieve privacyfilters toe te voegen aan hun privacybeleid, is er een substantiële rol voor de werknemers om alert te zijn, zowel op kantoor als daarbuiten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop
 ‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring
 De personal touch van de facility manager overwint de digitalisering
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Miskende medewerker neemt data-wraak
 Financieel manager gooit vertrouwelijke informatie in de cloud
 Eén op de vijf financiële instellingen ’weet niet’ of er datalekken zijn geweest
 Helft medewerkers negeert veiligheidsbeleid vertrouwelijke data
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt (2) 
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen (3) 
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring  (1) 
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop (1) 
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Arcadis 19.72  5.1 %
Oci 20.03  5 %
Nutreco 47  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.42  -6.7 %
Altice 8.29  -2.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street start rustige week in het groen
Wall Street richting hoger slot
meer beurs
top10
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt
Hoe u medewerkers stimuleert regie over ontwikkeling te nemen
Managers hebben weinig benul van werkstress onder werknemers
#MeToo: Gevolgen nog veel ernstiger bij intimidatie
Tanja Roeleveld verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar’ 2017
Zeven trends die zakelijke IT-omgevingen een boost zullen geven
2018 wordt het jaar van hivenets, swarmbots en polymorfe malware
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen
Zes richtlijnen voor digitale transformatie
Ronald Doesburg wint Young Captain Award 2017
meer top 10
vacatures
meer vacatures