zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Persoonlijke foto’s vaak ongewenst op internet

29 januari 2016 - Ruim vier op de tien Nederlanders (43 procent) staan weleens online op een foto die ze liever niet op internet hadden gezien. Daarentegen vraagt een kwart nooit toestemming aan anderen om de foto te plaatsen.

In Nederland is twee procent weleens slachtoffer geweest van identiteitsfraude middels een foto. Zes op de tien houden er rekening mee dat dit kan gebeuren. Dit blijkt uit marktonderzoek van Multiscope onder 1.010 Nederlanders.



Ongewenst online
Vier op de tien Nederlanders staan weleens ongewenst op een foto op internet. De helft doet er echter vervolgens niets mee. De andere helft vraagt aan degene die het geplaatst heeft de foto te verwijderen. In bijna negen van de tien gevallen ging het om een foto op Facebook. Zes op de tien Nederlanders houden rekening met het feit dat dit kan gebeuren. Ze proberen dit te voorkomen door middel van het ontwijken van fotomomenten of het aanzetten van een tijdlijncontrole op Facebook.

Plaatsen van foto’s heel normaal
Driekwart van Nederland plaatst weleens een foto op internet. 44 procent plaatst ook weleens een foto van kinderen online. Een kwart vraagt echter nooit van tevoren toestemming om de foto te plaatsen als iemand anders op de foto staat. Zes op de tien mensen denken dat het niet is toegestaan om zonder toestemming een foto te maken in een openbare ruimte waar andere mensen op staan. Dit mag echter in veel gevallen wel.

Gevolgen niet altijd bekend
Een kwart van Nederland houdt nooit rekening met eventuele misbruik bij het plaatsen van een foto op internet of social media. Toch gebeurt het wel; twee procent is weleens slachtoffer geweest van identiteitsfraude. Bijna één op de tien Nederlanders kent wel iemand in zijn of haar omgeving wiens foto is misbruikt.

Methodiek en verantwoording
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.010 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meeste Facebook profielfoto's verouderd
 Werven via social media wint aan populariteit
 'Facebook is geen goede informatiebron voor recruiters'
 Recruiters trekken foute conclusies uit Facebook
 
 
reacties
 
Pieter  |   | 
19-05-2021
 | 
18:15 uur
Al een tijdje verder maar is dit nog steeds het geval?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10