zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument wil geen auto meer bezitten

20 januari 2016 - Uit grootschalig onderzoek van IBM komt naar voren dat consumenten minder waarde hechten aan het bezit van een auto. Alternatieve gebruiksvormen zoals car-sharing, peer-to-peer verhuur en carpooling worden steeds vaker overwogen, nu technologie het terugverdienen van de investering in een auto eenvoudiger gemaakt heeft

Daarnaast blijkt dat auto’s in steeds grotere mate getransformeerd worden tot een ‘datacentra op wielen’, waarbij in de toekomst reparaties zonder tussenkomst van de bestuurder gesignaleerd en uitgevoerd zullen worden. IBM vroeg wereldwijd 16.000 mensen hoe ze hun auto in de komende tien jaar zullen gebruiken. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek A New Relationship – People and Cars vindt u hieronder.

Stijgende vraag naar digitalisering
 

  • Deelnemers aan het onderzoek geven aan geïnteresseerd te zijn in alle aspecten van de ‘zelfstandige’ auto, een voertuig dat kan leren van verkeerssituaties en het gedrag van de bestuurder en dat zonder menselijk ingrijpen gerepareerd kan worden. De grootste interesse gaat uit naar auto’s die met behulp  van cognitive computing situaties kunnen analyseren en er gepast op reageren.
Een auto ter beschikking hebben, maar niet noodzakelijk bezitten
 
  • De personenauto zal een vaste waarde blijven in het leven van de consument, dankzij het gemak dat het met zich meebrengt.
  • Maar er is verandering op komst: ruim 42 procent van de ondervraagden overweegt alternatieve vormen van eigendom. Vooral de consumenten die hun auto niet intensief gebruiken zijn daarmee voordeliger uit. De meest overwogen vormern van eigendom die uit het onderzoek naar voren komen zijn onder andere: car-sharing (39 procent), car-pooling (36 procent) en gedeeld eigendom (24 procent).
Online aankoop van auto’s wint terrein
 
  • Zo’n 67 procent van de ondervraagden vindt het belangrijk een wagen te kopen bij een erkende dealer. Toch overwegen steeds meer consumenten om online hun aankoop te doen, hetzij via erkende verkopers hetzij via online brokers.
  • De studie raadt autoproducenten aan analytics en sociale media in hun producten en diensten te integreren om de consument een persoonlijkere en interactievere koopervaring te bieden.
De consument wil betrokken worden in het productieproces
 
  • Tot slot blijken zowel autofabrikanten als consumenten geïnteresseerd te zijn om al in een vroeg stadium samen te werken aan het ontwerp van de producten, om de rijervaring zo persoonlijk mogelijk te maken.
  • Die co-creatie kan verschillende vormen aannemen: crowdsourcing, designcompetities of zelfs het gebruik van persoonlijke data om de voertuigen aan te passen aan de specifieke behoeften van de consument.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Strengere eisen papiervernietiging door invoering AVG
 Nieuwe cookieregels bedreiging voor media-industrie
 Goed management boost de productiviteit
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Carpoolen veiliger dan alleen rijden
 Welke kansen biedt de deeleconomie?
 Doorbraak autodelen pas mogelijk bij schaalvergroting
 Economie in de lift, autoverkopen ook
 
 
reacties
 
auto huren  |   | 
15-01-2018
 | 
17:04 uur
Huren in plaats van bezitten
Hoe vaker een auto stilstaat, hoe aantrekkelijker het wordt om er een te huren in plaats van te bezitten. Gemiddeld kost een middenklasser afhankelijk van de leeftijd zo’n 300 tot 400 euro per maand. “Bij een huurprijs van dertig euro per dag loont het pas om een auto op de stoep te hebben staan als je er minimaal twaalf dagen in de maand gebruik van maakt.”

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda (1) 
Goed management boost de productiviteit  (1) 
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten (1) 
Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau (1) 
‘Cloudmasters’ versnellen eigen mogelijkheden om branchegenoten te verslaan (1) 
Ga tijdig met complimenten aan de slag! (1) 
Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Intel boekt recordomzet, maar minder winst
Starbucks boekt hogere omzet en winst per aandeel
meer beurs
top10
Luie manager voorkomt burn-out
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda
Strengere eisen papiervernietiging door invoering AVG
De vier belangrijkste ontwikkelingen voor de M&A-markt
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten
Vijf trends op de arbeidsmarkt voor banking & financial services
Goed management boost de productiviteit
Slecht weer grootste oorzaak van baaldag voor Nederlanders
Zijn telematica- en ritsystemen in auto’s wel privacyproof?
Vier thema's die de M&A markt in 2018 domineren
meer top 10
vacatures
meer vacatures