zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Europese organisaties betwijfelen effectiviteit prestatiemanagement

19 november 2015 - Onderzoek van Towers Watson toont aan dat slechts 36 procent van de Europese bedrijven hun prestatiemanagementproces als effectief beschouwt.

Voor de ruime meerderheid (88 procent) van de ondervraagde bedrijven is prestatiemanagement de voornaamste methode om individuele prestatiedoelstellingen af te stemmen op de strategische bedrijfsprioriteiten. Echter 39 procent van de managers geeft aan de waarde er niet van in te zien en 47 procent zegt geen tijd te hebben om het goed uit te voeren.



Prestatiemanagement verbeteren 
Angel Hoover, EMEA Practice Lead for Talent Management and Organisation Alignment bij Towers Watson: "Deze uitkomst zal weinig mensen verbazen. Maar uit het onderzoek wordt duidelijk dat er grote hiaten zijn die bedrijven moeten aanpakken om de effectiviteit en beleving van prestatiemanagement te verbeteren. Kijkend naar het belang van het proces voor de bedrijfsprestaties, is het overduidelijk dat dit probleem moet worden aangepakt."
 
Traditionele benadering nog steeds dominant
Driekwart van de deelnemende organisaties hanteert nog steeds de 'traditionele' benadering. Zij voeren halfjaarlijks of jaarlijks een evaluatie uit, waarbij bijna de helft (42 procent) meldt dat de voornaamste uitkomst van dat proces enkel een cijfer of score is. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat één op de drie managers en werknemers niet tevreden is over zijn of haar prestatiemanagementproces. 5 procent van de bedrijven heeft dit proces dan ook volledig geschrapt. Daarnaast overweegt bijna een kwart (23 procent) om prestatiecijfers of -scores op korte termijn af te schaffen.
 
Prestaties werknemers managen
Hoover stelt: "De berichten in de media vormen een perfecte katalysator om na te denken over de instrumenten en benaderingen die we gebruiken om de prestaties van werknemers te managen. Het is duidelijk dat we de kans krijgen om de bedrijfsvoering te beïnvloeden, door de wijze waarop prestatiemanagement wordt gebruikt een nieuwe vorm te geven. Hoe organisaties dat doen, moet passen bij hun cultuur en de prioriteiten van het bedrijf. Als zij dat doen op een wijze die efficiënt en effectief kan worden uitgevoerd door managers en werknemers, dan zal de mediahype uiteindelijk een positieve invloed hebben."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Had Pieter van den Hoogenband de 100 meter in 45 seconden kunnen zwemmen?
 CFO beoordeelt prestaties eigen bedrijf als ruim voldoende
 Innoveerders gezocht voor deelname ontwikkeling ISO-richtlijnen innovatiemanagement
 Van Past Performance Indicators naar Future Performance Indicators
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10