zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf typen jongeren bepalend voor toekomstig verplaatsingsgedrag

16 november 2015 - Op 12 november 2015 kwam het onderzoek ‘Jongeren & Mobiliteit’ beschikbaar. Voor het eerst is grootschalig kwalitatief en kwantitatief in beeld gebracht hoe jongeren verschillende vervoerswijzen gebruiken, ervaren en waarderen.

Het belangrijkste resultaat: vijf segmenten als aanknopingspunt voor beleid en actie. "Dé jongere bestaat niet. Dat wisten we natuurlijk al, maar tot op heden doen beleidsmakers – noodgedwongen – wel net alsof. Dankzij ons onderzoek weten we nu uit welke segmenten deze zeer relevante bevolkingsgroep bestaat, hoe zij zich willen verplaatsen en hoe dat gedrag is te beïnvloeden. Dat maakt gerichter beleid mogelijk. Dat is hard nodig," aldus Thomas Straatemeier van Goudappel Coffeng. Straatmeier was onderzoeksleider van het onderzoek ‘Jongeren & Mobiliteit’ dat samen met Youngworks in opdracht van achttien geïnteresseerde overheden de afgelopen vijftien maanden is uitgevoerd.

De auto heeft helemaal niet afgedaan
Eén van de mythes waar het onderzoek mee afrekent is de gedachte dat de hedendaagse jongere minder auto-minded zou zijn. Joris Schuurman, één van de onderzoekers en werkzaam bij Youngworks: "Het klopt dat het autogebruik onder jongeren achterblijft. Dat is echter eerder een praktische keuze (langer thuis wonen, uitstel van aanschaf) dan een wezenlijk andere voorkeur dan hun ouders. Aan de andere kant is er ook – anders dan vroeger - een groep die uit ideologische redenen liever met fiets, openbaar vervoer en een gelegenheidsleenauto reist. De kracht van ons onderzoek is dat wij deze groep (de ‘onafhankelijke idealisten’ in onze segmentatie) maat en getal kunnen geven. Wij schatten dat circa elf procent van de jongeren tussen vijftien en 25 jaar tot deze doelgroep behoort. Ze wonen met name in een stad. Andere segmenten zijn de ‘behoedzame soloreiziger’, de ‘onbevangen verkeersdeelnemer’, de ‘pragmatische beweger’ en de ‘statusgerichte levensgenieter’."

Jongeren erven de mobiliteitskeuzen van nu
De ‘statusgerichte levensgenieter’ (circa 28 procent) kenmerkt zich door zijn of haar positieve houding tegenover autorijden en de behoefte aan persoonlijke ruimte. Daarmee lijkt dit segment, volgens Thomas Straatemeier, nog het sterkst op wat beleidsmakers traditioneel denken van de gemiddelde Nederlandse reiziger. Straatemeier: "Wegen, spoorlijnen, woningen die wij nu aan het bedenken of bouwen zijn liggen er over 40 jaar nog steeds. Met andere woorden: ver na het pensioen van de huidige planners en beleidsmakers. Daarom is het belangrijk hen zicht te geven op de denkwereld van nieuwe generaties"

Fiets is populair, verkeersveiligheid leeft
Jongeren blijken frequente gebruikers van het openbaar vervoer, maar zij waarderen het niet: duur, onbetrouwbaar en druk. De fiets krijgt wel een hoge waardering (en wordt veel gebruikt). Opvallend is dat verkeersveiligheid nadrukkelijk als thema naar voren komt uit het onderzoek. Bijna alle bevraagde jongeren blijken wel iets te hebben meegemaakt. De onderzoekers noemen deze observatie extra opvallend omdat op beleidsniveau de aandacht voor verkeersveiligheid juist lijkt af te nemen. Straatemeier: "Ook op dit vlak biedt ons onderzoek de beleidsmaker meer grip. Voor elk type weten we wat het beste werkt om ze te beïnvloeden. Dat is essentieel voor een slimme interventie, bijvoorbeeld om ze minder vaak te laten bellen tijdens het fietsen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Koopkracht blijft achter
 Millennials geven topmanagement nieuwe betekenis
 Haastige spoed is goed - omslag naar nieuwe economie in 2025
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Connected car wordt speerpunt in de auto-industrie
 ‘Veel meer samenwerking nodig in mobiliteitsbranche’
 Consument maakt nauwelijks gebruik van nieuwe automobiliteitsconcepten
 Eén op drie leaseauto’s staat stil
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
reacties
Vier dingen die managers moeten kunnen (1) 
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
Geen waardering voor vrouwen die onderhandelen tijdens sollicitatie (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Vier dingen die managers moeten kunnen
Leidinggevende scoort onvoldoende voor begrip ex-kankerpatiënten
Lagere lening door leaseauto, abonnementen en studieschuld
Niet langer veilig achter de firewall
Minder kans op armoede met gewone baan
Vacatures in Amsterdam moeilijk te vervullen
Breng mensen en technologie in balans
Slechts twee op de vijf bedrijven beveiligen cloudgegevens met encryptie
Leaserijder wil data delen voor onderhoud, minder files en verkeersveiligheid
Business interruption en cyber-incidenten grootste risico’s voor bedrijven
meer top 10
vacatures
meer vacatures