30 procent van IT-services in lijn met wat business vraagt
2 oktober 2015 -
Uit onderzoek van Telindus onder 376 IT-professionals blijkt dat in 30 procent van de gevallen de IT-services in lijn zijn met wat de business vraagt. Aan de respondenten is gevraagd hoe zij denken over IT as a Service (ITaaS).
Hieruit blijkt dat 29 procent van de IT-professionals de ontwikkelingen op het gebied van ITaaS afwacht en achttien procent geeft aan dat de business meer vraagt van IT dan zij op dit moment kan bieden. Bij twaalf procent van de respondenten loopt IT voor op wat de business vraagt en de overige IT-professionals (elf procent) zeggen geen idee te hebben wat ITaaS is en wat het kan betekenen voor de organisatie.
Manier om IT te bedrijven
Harm de Haan, Manager Consultancy & member Advisory Board bij Telindus: "ITaaS is geen technologie, maar een manier waarop IT bedreven wordt. Het is een organisatiemodel dat de klant, of het nu intern of extern is, volledig centraal zet en in het ontwerp van de IT-infrastructuur focust op services voor deze klant. Kortom, IT-afdelingen moeten de organisatie als klant gaan zien en behandelen. Dit betekent meedenken over het succes van de klant en hier een actieve bijdrage aan leveren. Om hier te komen, geldt voor veel organisaties dat zij eerst een stap terug zullen moeten doen naar standaardisatie, om vervolgens vooruit te kunnen. In welke fase de IT-infrastructuur zich ook bevindt, de transformatie naar IT as a Service is alleen succesvol wanneer IT-afdelingen zich realiseren dat niet de techniek, maar juist de service centraal staat. Of men kiest voor een private of hybride cloudoplossing, de basis is hetzelfde. Om de organisatie vooruit te brengen en zelfs een voorsprong te geven, is het belangrijk om te focussen op deze basis en stappen te gaan zetten naar een cloud enabled infrastructuur."