zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Eén derde adblocker gebruikers alweer afgehaakt

2 oktober 2015 - Uit onderzoek naar het gedrag van consumenten rond adblockers, de afgelopen weken uitgevoerd in opdracht van IAB Nederland en Mediabrands, blijkt dat 32 procent van de Nederlanders wel eens een adblocker gebruikt heeft.

Meer dan een derde van deze groep is daar inmiddels ook alweer mee gestopt. Uit het onderzoek blijkt ook dat adblockers wel een zeer positief imago hebben (meer dan 80 procent van de respondenten staat er positief tegenover). Dit geldt zowel voor de huidige gebruikers als voor de niet-gebruikers van adblockers. Waardoor het aannemelijk is, dat als er niet iets gebeurt, dat uiteindelijk de overgrote meerderheid van het publiek adblockers zal gaan gebruiken.


 
Betaling
Op zich begrijpt 69 procent van de respondenten dat advertenties in feite de betaling vormen voor diensten, apps en websites op internet. Desalniettemin weerhoudt dit het publiek er niet van om een adblocker te installeren. Daarom is het cruciaal dat uitgevers nu ook individueel in dialoog gaan met hun gebruikers.
Het standpunt van IAB Nederland is namelijk dat adblockers een signaal zijn van de consument, dat niet genegeerd mag worden. Wat er nodig is, is meer kennis over de motivatie en drijfveren van de consumenten zowel branchebreed als specifiek per individueel merk of dienst. Een eerste fase van het branchebrede onderzoek is door IAB Nederland en Mediabrands al uitgevoerd.
 
Vervolgonderzoeken
Meer resultaten wil IAB op dit moment nog niet naar buiten brengen. "Wij kiezen er bewust voor om de resultaten, bevindingen, datasets en vragenlijsten exclusief ter beschikking te stellen aan de leden van IAB Nederland. Samen met hen zullen wij nu vervolgonderzoeken doen waarin dieper wordt ingegaan op de verschillen en gevolgen per uitgever of adverteerder," aldus Govaert Plesman, directeur IAB Nederland.
Ondertussen heeft IAB Nederland met Mediabrands ook de tweede fase van het onderzoek ingezet waarin dieper ingegaan wordt op verschillen tussen gebruikers van diverse soorten uitgevers, sites en diensten, betaalbereidheid van consumenten en de redenen om op enig moment te stoppen met het gebruik van adblockers. IAB Nederland en Mediabrands zetten hiermee de volgende stap in het landelijk onderzoek naar het gebruik en de gevolgen van adblockers voor de zakelijke markt. Deze cijfers en bevindingen zullen vervolgens wel met de rest van de sector worden gedeeld.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 80 procent van de jongeren negeert internetreclame
 PwC: digitale bestedingen overstijgen niet-digitale bestedingen in 2017
 Directiekamers: gebrek aan digitaal inzicht en diversiteit
 Forse groei digitale reclamebestedingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10