zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mobiele telefonie en e-mail het populairst op de werkvloer

23 september 2015 - Uit onderzoek van onderzoeksbureau Peil.nl in opdracht van StartReady en Plantronics blijken mensen op de werkvloer voornamelijk te communiceren via mobiele telefonie of met e-mail.

Deze twee vormen voor 65 procent van de respondenten de meest gebruikte zakelijke communicatiemiddelen. De aloude vaste telefoonlijn lijkt definitief de strijd te hebben verloren, door de roep van de werknemer om rijkere en flexibelere communicatie zoals internetbellen en chat. De headset gaat mee in deze verschuiving en wordt steeds vaker gebruikt.


Waar e-mail en mobiele telefonie op plek 1 en 2 belanden van populairste zakelijke communicatietools, komt de vaste telefoonlijn pas op plek 4, na het face-to-face-gesprek. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat een meerderheid (62 procent) van de deelnemers naast telefonie ook andere communicatiemiddelen tot hun beschikking wil hebben om contact te leggen.

Verschuiving naar flexibiliteit
De beperkte populariteit van de vaste telefoon kan verklaard worden door de behoefte aan flexibiliteit. Met internettelefonie, op de smartphone, tablet of pc, is veel meer mogelijk dan met de ‘ouderwetse’ manier van bellen. Er lijkt dan ook een verschuiving plaats te vinden naar rijkere en flexibelere tools en integratie van deze middelen. De populaire smartphone kan een faciliterende en stimulerende rol spelen in deze ontwikkeling.
Als het gaat om internettelefonie, zien respondenten verschillende voordelen: 33 procent noemt videobellen als belangrijkste voordeel. Daarna komen scherm delen en conference calling (beide 24 procent). 38 procent verwacht dan ook in de toekomst meer te gaan bellen over het internet. Skype en Skype for Business (voorheen Microsoft Lync) zijn veruit de meest gebruikte platformen voor internettelefonie, met een marktaandeel van 76 procent.

Headset steeds vaker gebruikt
Deze verschuiving zal ook gevolgen hebben voor het gebruik van hulpmiddelen, zoals headsets. Om vanaf elke locatie succesvol te kunnen bellen, is verstaanbaarheid cruciaal. Ook in rumoerige omgevingen. Een headset met goede audiokwaliteit en slimme technologieën, zoals Active Noise Reduction, voorziet hierin en komt steeds meer in zwang. 44 procent van de respondenten verwacht dan ook in de toekomst een headset te gebruiken bij het bellen.
De redenen om een headset te gebruiken lopen uiteen. 72 procent zegt er een op te zetten om de handen vrij te hebben. Maar ook vrijelijk bewegen (48 procent), comfort (30 procent), verstaanbaarheid (29 procent) en het blokkeren van omgevingsgeluid (28 procent) zijn genoemde factoren.
Philip Vanhoutte, Managing Director voor Europa, Midden-Oosten en Afrika bij Plantronics: "De werkomgeving en gebruikte communicatiemiddelen evolueren continu. Werknemers willen overal en te allen tijde gemakkelijk en effectief kunnen werken. Het is niet voor niets dat ons ontwikkelteam met steeds vernuftigere technologieën komt om eenvoudiger te kunnen communiceren, en beter te kunnen werken door bijvoorbeeld geluidsoverlast op de werkvloer te elimineren."

Verschuiving vast naar mobiel
"Om geen desastreus tweede sms-effect te krijgen, moeten telefonieproviders adequaat reageren op de verschuiving van vast naar mobiel", aldus Lucas Wensing, oprichter en directeur van StartReady. "Doordat de providers onvoldoende anticipeerden op sms-alternatieven, zoals WhatsApp, misten ze de boot. Samen met de bedrijven zullen ze op een slimme manier moeten inspelen op de wens van de werknemer en consument en de transitie van vaste telefonie naar Universal Communications goed plannen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Crisismanagement in de boardroom – interne communicatie als belangrijke succesfactor
 Helft bedrijven niet in staat om voor alle vestigingen unified communications te implementeren
 Snelle ontwikkeling van nieuwe generatie social software op de werkplek
 Gebrekkig communiceren kost omzet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10