zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Samenwerking of botsing als generatie Z tot de arbeidsmarkt toetreedt?

8 september 2015 - Meer dan de helft van de werknemers (52 procent) zegt dat hun werkgever er niet in slaagt aan de behoeften van werknemers uit verschillende generaties te voldoen.

Dit blijkt uit nieuw onderzoek in opdracht van Ricoh. Deze conclusie wijst op een dreigende botsing op de werkvloer, want voor de eerste keer in de geschiedenis voegt een vierde generatie (generatie Z) zich binnenkort bij de beroepsbevolking.


 
Directe voldoening?
Maar wat wil en verwacht generatie Z (jongeren tot en met negentien jaar) precies? Verdienen zij het etiket  veeleisend, verslaafd aan hun mobiele telefoon en altijd maar op zoek naar directe voldoening? Uit een onderzoek onder 3300 respondenten uit vier generaties in 22 landen, kwam een stellige ontkenning op deze vraag.
 
Digital natives
De ‘digital natives’ uit generatie Z zijn uniek. Ze zijn sterk gevormd door hun individualistische ouders (generatie X), hebben verhalen gehoord van hun grootouders (de babyboomers) en zijn getuige geweest van de fouten en successen van de millennials. In combinatie met hun passie voor alles wat digitaal is, zorgt dit voor een stevige basis om iets te bereiken en anderen mee te nemen in het continu veranderende, veeleisende bedrijfsleven.
 
Verschillende leeftijdsgroepen
Het goede nieuws is dat de meerderheid van de ondervraagde werknemers (88 procent) vindt dat een organisatiesamenstelling uit verschillende leeftijdsgroepen een aanwinst is voor ieder bedrijf. Maar het onderzoek bracht ook een belangrijke uitdaging voor managers aan het licht. Ruim één derde (35 procent) van de oudere werknemers verwacht dat de spanning op de werkvloer zal toenemen als generatie Z in hun bedrijf zal instromen. De volgende golf van technologie-gedreven verandering is alweer op komst, en zal de werkvloer nog verder verstoren. Daarom is het noodzaak een werkomgeving te realiseren waarin alle generaties harmonieus en productief kunnen samenwerken en waarin dit ook wordt aangemoedigd.
 
Scala aan kansen
Mark Boelhouwer, CEO Ricoh Nederland: "Net als de mogelijkheden van digitalisering, zorgt de komst van generatie Z voor een scala aan kansen voor organisaties. Slechts zeven procent van het Europese MKB verkoopt op dit moment over de EU-grens. Generatie Z'ers die zich tot manager opwerken, hebben de perfecte bagage om over de grens werken aan te moedigen en ervoor te zorgen dat hun bedrijf op één gemeenschappelijke regionale markt concurreert. Daarnaast gaan generatie Z'ers ervaring en businesskennis opdoen. In combinatie met een wereld waarin iedereen met elkaar verbonden is en samenwerkt, zullen zij hierdoor voor flexibiliteit gaan zorgen bij grotere bedrijven. Tegelijkertijd zal de continue vraag om op andere, nieuwe manieren te werken  -met een continue stroom van innovatieve nieuwe technologieën, producten en processen als norm- het belangrijkste instrument worden van marktspelers die willen globaliseren."
 
Fundamentele verschillen
Uit het onderzoek blijkt dat 65 procent van de respondenten denkt dat er fundamentele verschillen zijn in de manier waarop werknemers van verschillende generaties werken. De duidelijkste contrasten zijn te vinden in houding, verwachtingen en werkwijzen. Face to face, persoonlijk contact is de meest favoriete communicatievorm van elke generatie, maar neemt per generatie wel af. 77 procent van de babyboomers heeft een voorkeur voor face to face contact, in vergelijking tot 58 procent bij generatie Z. Tegelijkertijd gelooft 73 procent van de respondenten van generatie Z dat hun toekomstige werkgever aan hun behoeften tegemoet zal komen, tegen slechts 48 procent van de andere drie generaties.
 
Keurslijven
Boelhouwer voegt toe: "Er is geen twijfel dat generatie Z met de realiteit zal worden geconfronteerd en dat bedrijven zich daarom nu moeten aanpassen. Werknemers, vooral die van generatie Z, in dezelfde traditionele keurslijven persen en ze dwingen dezelfde middelen te gebruiken, gaat simpelweg niet werken. Mensen zijn meestal de grootste onderscheidende factor voor een organisatie. De meest succesvolle bedrijven zijn diegene, die alle generaties in hun organisatie, van de meest ervaren werknemer tot de jongste rijzende ster, kunnen stimuleren en motiveren."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wegen intrinsieke motivatiefactoren nog steeds zwaarder dan extrinsieke voor startende ICT'er?
 Mobiele apps zijn het nieuwe gezicht van bedrijven
 Vrouwelijke millennial doorbreekt als eerste glazen plafond
 Organisaties niet klaar voor de nieuwe generatie baanzoekers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10