zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse single is sportief met buikje

21 augustus 2015 - Nederlandse singles houden er een gezonde levensstijl op na. De meeste singles sporten het liefst twee of drie keer per week. Ook is gezonde voeding/diëten voor veel van hen belangrijk.

Toch is een klein vetrolletje hier of daar geen enkel probleem, relativeert de single anno 2015. Dat blijkt uit een enquête van PARSHIP onder bijna 1.700 singles.



Lichaamsbeweging
Ruim 27 procent van de 1.691 ondervraagde singles geeft aan tweemaal per week aan lichaamsbeweging te doen. Bijna één vijfde doet dat zelfs drie keer per week. Iets meer dan veertien procent zet het lichaam vaker dan drie keer per week aan het werk. Van de ondervraagde singles zegt zeker zeventien procent welgeteld nul keer per week te sporten. Ruim de helft sport op eigen houtje (57 procent), de andere 43 procent doet dit in verenigingsverband.
De alleenstaanden in Nederland sporten dus regelmatig, maar wat doen zij zoal? Fitness is favoriet, zo blijkt wel: 40 procent gaf aan te fitnessen. Maar ook fietsen/wielrennen (31 procent) en hardlopen (23 procent) zijn populair bij singles (er waren meerdere antwoorden mogelijk).

Yoga
Onder vrouwen blijkt overigens yoga of pilates populair, terwijl de mannen liever op de fiets stappen. Ruim 22 procent van de dames rolt regelmatig de yogamat uit, tegenover nog geen vier procent van de heren. Andersom pakt zeker 40 procent van de heren de tweewieler om aan beweging te komen; ruim zestien procent meer dan de vrouwelijke single. Ook voetballen de heren wat vaker dan de vrouwen (bijna zeven procent om 0,25 procent).

Gezonde levensstijl
Een gezonde levensstijl is sowieso belangrijk voor de single. Echter: vrouwen hechten daar meer waarde aan dan mannen. Op de vraag of zij gezonde voeding en diëten belangrijk vinden, antwoordde 86 procent van de dames volmondig ja, terwijl dat percentage bij de heren iets lager ligt (73 procent). Desalniettemin is de single van nu zeker bezig met gezondheid, zo blijkt. Maar niet ten koste van alles. Die gezonde levensstijl weerhoudt de singles er niet van te genieten: dertien procent geeft aan elke dag alcohol te nuttigen en ruim een derde zegt dat geregeld te doen(34 procent). Hooguit af en toe een glaasje is het credo voor ruim 44 procent. Een schamele acht procent laat alcohol geheel uit zijn/haar voedingspatroon.

Desinteresse
Van degenen die aangaven gezonde voeding belangrijk te vinden, vindt bijna vijftien procent het een absolute must dat zijn of haar date hier net zoveel om geeft, anders kunnen zij een vervolgdate of relatie wel op hun buik schrijven. Maar zo stellig is 66 procent weer niet; zij geven aan dat andermans desinteresse in gezonde voeding geen afknapper is, zolang hij/zij ruimte geeft om gezond bezig te zijn en geen ongezonde voeding opdringt.
Ook andersom geldt dit: ruim 41 procent van de singles zonder interesse in gezonde voeding heeft geen probleem op date te gaan met een gezondheidsfanaat, zolang hij/zij maar niks opdringt. Toch geeft een dikke zestien procent aan dat een gezondheisdsfanaat wel degelijk een afknapper is. "Ik zou er gek van worden. Hoe spreek je quinoa überhaupt uit". Daarin zit overigens wel verschil tussen mannen en vrouwen. Van de dames die gezonde voeding niet als belangrijk bestempelden, geeft ruim één vijfde aan gek te worden van een gezondheidsfreak als date, tegenover tien procent van de mannen. Van deze groep gaven ook meer vrouwen dan mannen aan dat zij daar moeite mee zouden hebben, omdat zij zich dan schuldig zouden voelen (elf procent om vier procent). De heren zien een gezondheidsbewuste date eerder als kans om er zelf ook mee aan de slag te gaan (negentien procent).

Sixpack
Maar sportief of niet, bitterbal of blaadje sla, singles lijken eensgezind te nuanceren hoe zij andere het liefst zien. Als zij een keuze mochten maken tussen een volledig afgetrainde man - sixpack inclusief - of een vent met een klein bierbuikje (zogenaamde 'dad bod') weet een grote meerderheid toch wel te relativeren: 81 procent geeft aan dat een buikje echt niet erg is. Daarbij valt wel op dat de heren zélf veeleisender zijn. Meer dan de dames zien zij hun equivalenten liever afgetraind (dames: vijftien procent, heren 25 procent). Wellicht is de wens de vader van de gedachte.
Vrouwen mogen ook best wat curves hebben, is de Nederlandse single het over eens. Een afgetrainde vrouw met gespierd lichaam kan rekenen op de voorkeur van twintig procent. Maar een vrouw met wat 'lovehandles' is wat 80 procent betreft helemaal prima. Hierbij lijken de vrouwen - anders dan de heren over zichzelf - coulanter: van de singles die de dames graag met wat rondingen zien, is 85 procent vrouw tegenover nog geen 74 procent heren.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoogopgeleide single stelt te lage eisen aan partner
 Singles willen gezonder leven
 'Singles geven positieve impuls aan economie'
 Single CEO neemt meer risico's
 
 
reacties
 
Mark  |   | 
23-08-2015
 | 
19:36 uur
Aan een buikje ontkom je vandaag de dag niet meer gezien de hoeveelheid suiker en koolhydraten die mensen nuttigen. En dan heb ik het niet alleen over alcohol. Trainen alleen helpt hier niet tegen.
Bob  |   | 
26-08-2015
 | 
10:58 uur
Alleen trainen is inderdaad niet voldoende. Om je doel te bereiken is voeding net zo belangrijk.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10