zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De voordelen en valkuilen van payrolling

21 augustus 2015 - Payrolling wordt de laatste jaren steeds populairder. Toch zijn er nog veel organisaties die niet weten of ze nu payrollkrachten of vaste werknemers in dienst moeten nemen.

Fatima Dahman, directeur van Direct Payrolling, belicht in dit artikel de voor- en nadelen van payrolling.

Voordelen
Redenen voor veel organisaties om voor payrolling te kiezen, zijn met name ontzorging en tijdsbesparing. De personeelsadministratie van elke organisatie moet professioneel geregeld worden, maar blijkt vaak een ondergeschoven kindje. Een payrollonderneming is deskundig op het gebied van persoonsadministratie en regelgeving en neemt die administratie voor een groot deel van de werkgever over. Daardoor kan hij of zij zich optimaal bezighouden met zijn of haar core-business.
Een ander voordeel is dat organisaties door payrolling een stuk flexibeler zijn. Ze kunnen gemakkelijker inspelen op veranderende marktomstandigheden en seizoensinvloeden. Ook ziekteverzuim en leegloop zijn doeltreffender op te vangen. Daarnaast weten werkgevers bij payrolling van tevoren altijd precies waar ze aan toe zijn en wat de kosten zijn. Door de overname van het juridische werkgeverschap, komen de werkgeversrisico's tenslotte bij de payrollonderneming te liggen.
 
Valkuilen
Toch moet de werkgever goed opletten voordat hij of zij met een payrollonderneming in zee gaat. Zo zijn er nog steeds payrollbedrijven actief die hun zaken niet goed op orde hebben. De juridisch werkgever is wettelijk eindverantwoordelijk voor het afdragen van belastingen en sociale verzekeringspremies. Wanneer een payrollonderneming daar om wat voor reden dan ook niet aan kan voldoen, kan de fiscus bij de opdrachtgever aankloppen om alsnog de verschuldigde bedragen te vorderen. Organisaties die met een payrollonderneming gaan samenwerken, moeten daarom altijd goed in de gaten houden of de financiële draagkracht van de payrollonderneming naar behoren is. Een WKA (Wet Ketenaansprakelijkheid) is daarom aan te bevelen.
Daarnaast is het aan te raden om na te gaan of de payrollonderneming NEN4400-1 gecertificeerd is en lid van een brancheorganisatie (ABU, VPO of NBBU). Alleen dan is de werkgever ervan verzekerd dat hij of zij zaken doet met een betrouwbare partij.
 
Transparantie
Daarnaast hanteren payrollbedrijven verschillende tarieven die niet altijd even transparant zijn. Het is daardoor soms niet duidelijk of een payrollonderneming een all-in tarief hanteert (inclusief bijvoorbeeld vakantiegeld, vakantiedagen en pensioen) of juist niet. Een payrollbedrijf met een lage omrekenfactor kan daardoor dus duurder zijn dan een payrolonderneming met op het eerste gezicht hoger tarief.
 
Band
Tot slot nog een eventueel nadelig effect van payrolling: omdat de payrollkrachten bij het payrollbedrijf op de loonlijst staan, kan hun band met het bedrijf waar ze aan het werk zijn en hun collega's in vaste dienst wat minder zijn. Dit geldt met name voor duurder en hoger opgeleid personeel.
 
Tips
Kortom; wanneer u de voordelen van payrolling voor uw onderneming ziet, houd dan de volgende tips in het achterhoofd:
 

  • Kijk goed naar welke zaken al dan niet inbegrepen zijn in de payrollofferte;
  • Vraag een WKA check aan en controleer of de payrollonderneming gecertificeerd is;
  • Behandel payrollmedewerkers hetzelfde als vaste medewerkers. Denk daarbij bijvoorbeeld aan evaluaties en neem ze mee met bedrijfsuitjes. Dat zorgt ervoor dat de binding met een organisatie sterker wordt.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips
 'Lunch op werkvloer ondermaats'
 Bovengemiddelde groei economie Brainport Eindhoven zet door
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Inefficiënte inhuur flexibel personeel kost miljarden
 Ondernemend werknemerschap heeft de toekomst
 'Flexwerker dupe van afschaffen payroll-organisaties'
 Payrolling leidt tot forse besparingen, vooral in het MKB
 
 
reacties
 
payroll aalsmeer  |   | 
10-04-2017
 | 
11:57 uur
Genuanceerd stuk! Goed voor iedereen om te weten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De top-5 Checklists van Brisk Magazine
- Checklist SWOT
- Checklist Assertiviteit
- Checklist Vergaderen
- Checklist Effectief Tijdbeheer
- Checklist Beslissingen nemen
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Nederlandse bedrijven en overheidsorganisaties laten miljoenen liggen
reacties
Eén op de acht Nederlanders staat rood (1) 
Kwart werkend Nederland sport nooit  (1) 
'Leidinggevende verantwoordelijk voor pesten op het werk' (4) 
LinkedIn doorbreekt grens van 500 miljoen leden  (1) 
Zo komt u van uw nare gewoontes af (2) 
Presentatietip: Even diep ademhalen voor een presentatie, NIET doen (2) 
Beursblik: Franse verkiezingen startschot voor vers geld naar Europese aandelen (1) 
beurs
AEX index: 524.46 0.08 %
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Crown van ge 5.42  0.4 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Heineken verkiest ander distributienetwerk in Brazilie - media
PayPal boekt meer winst op hogere omzet
Beursupdate: AEX op Wall Street
meer beurs
top10
Hoe maakt u het verschil met uw concurrenten?
'Leidinggevende verantwoordelijk voor pesten op het werk'
Liever een leuke baan dan een topsalaris
Huishoudens smart in beveiliging en veiligheid
Internetproviders laten consument onnodig risico lopen
Verkiezingen Overheidsmanager geopend
Managers: laat uw assistant zich niet achter u verschuilen!
Bedrijven nog nooit zo slecht voorbereid op risico’s
Zo komt u van uw nare gewoontes af
Verwarring bij de consument rondom Artificial Intelligence
meer top 10
vacatures
meer vacatures