zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De voordelen en valkuilen van payrolling

21 augustus 2015 - Payrolling wordt de laatste jaren steeds populairder. Toch zijn er nog veel organisaties die niet weten of ze nu payrollkrachten of vaste werknemers in dienst moeten nemen.

Fatima Dahman, directeur van Direct Payrolling, belicht in dit artikel de voor- en nadelen van payrolling.

Voordelen
Redenen voor veel organisaties om voor payrolling te kiezen, zijn met name ontzorging en tijdsbesparing. De personeelsadministratie van elke organisatie moet professioneel geregeld worden, maar blijkt vaak een ondergeschoven kindje. Een payrollonderneming is deskundig op het gebied van persoonsadministratie en regelgeving en neemt die administratie voor een groot deel van de werkgever over. Daardoor kan hij of zij zich optimaal bezighouden met zijn of haar core-business.
Een ander voordeel is dat organisaties door payrolling een stuk flexibeler zijn. Ze kunnen gemakkelijker inspelen op veranderende marktomstandigheden en seizoensinvloeden. Ook ziekteverzuim en leegloop zijn doeltreffender op te vangen. Daarnaast weten werkgevers bij payrolling van tevoren altijd precies waar ze aan toe zijn en wat de kosten zijn. Door de overname van het juridische werkgeverschap, komen de werkgeversrisico's tenslotte bij de payrollonderneming te liggen.
 
Valkuilen
Toch moet de werkgever goed opletten voordat hij of zij met een payrollonderneming in zee gaat. Zo zijn er nog steeds payrollbedrijven actief die hun zaken niet goed op orde hebben. De juridisch werkgever is wettelijk eindverantwoordelijk voor het afdragen van belastingen en sociale verzekeringspremies. Wanneer een payrollonderneming daar om wat voor reden dan ook niet aan kan voldoen, kan de fiscus bij de opdrachtgever aankloppen om alsnog de verschuldigde bedragen te vorderen. Organisaties die met een payrollonderneming gaan samenwerken, moeten daarom altijd goed in de gaten houden of de financiële draagkracht van de payrollonderneming naar behoren is. Een WKA (Wet Ketenaansprakelijkheid) is daarom aan te bevelen.
Daarnaast is het aan te raden om na te gaan of de payrollonderneming NEN4400-1 gecertificeerd is en lid van een brancheorganisatie (ABU, VPO of NBBU). Alleen dan is de werkgever ervan verzekerd dat hij of zij zaken doet met een betrouwbare partij.
 
Transparantie
Daarnaast hanteren payrollbedrijven verschillende tarieven die niet altijd even transparant zijn. Het is daardoor soms niet duidelijk of een payrollonderneming een all-in tarief hanteert (inclusief bijvoorbeeld vakantiegeld, vakantiedagen en pensioen) of juist niet. Een payrollbedrijf met een lage omrekenfactor kan daardoor dus duurder zijn dan een payrolonderneming met op het eerste gezicht hoger tarief.
 
Band
Tot slot nog een eventueel nadelig effect van payrolling: omdat de payrollkrachten bij het payrollbedrijf op de loonlijst staan, kan hun band met het bedrijf waar ze aan het werk zijn en hun collega's in vaste dienst wat minder zijn. Dit geldt met name voor duurder en hoger opgeleid personeel.
 
Tips
Kortom; wanneer u de voordelen van payrolling voor uw onderneming ziet, houd dan de volgende tips in het achterhoofd:
 

  • Kijk goed naar welke zaken al dan niet inbegrepen zijn in de payrollofferte;
  • Vraag een WKA check aan en controleer of de payrollonderneming gecertificeerd is;
  • Behandel payrollmedewerkers hetzelfde als vaste medewerkers. Denk daarbij bijvoorbeeld aan evaluaties en neem ze mee met bedrijfsuitjes. Dat zorgt ervoor dat de binding met een organisatie sterker wordt.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Vijf kansrijke banen in logistiek & supply chain
 Gebrek aan beveiliging IoT verdubbelde aantal DDoS-aanvallen
 Hoe houdt u de kosten van software-audits in de hand?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Inefficiënte inhuur flexibel personeel kost miljarden
 Ondernemend werknemerschap heeft de toekomst
 'Flexwerker dupe van afschaffen payroll-organisaties'
 Payrolling leidt tot forse besparingen, vooral in het MKB
 
 
reacties
 
payroll aalsmeer  |   | 
10-04-2017
 | 
11:57 uur
Genuanceerd stuk! Goed voor iedereen om te weten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Ontvang gratis Tips & Tricks over hoe je kan opvallen als werkgever.
Mis deze kans niet en ontdek wat het beste werkt voor úw vacatures in 2017. Maak daarnaast ook nog eens kans op 1 van de 25 boeken van Brechtje de Leij, met extra voorbeelden, praktische tips en meer over de millenial-generatie.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Eugene Bay treedt af als Chairman van VBAT Group
reacties
Zes tips waardoor u geen tijd meer verliest en gestrest doorploetert (1) 
'Talentmanagement niet gericht op iedereen' (1) 
De meest effectieve manier om je situatie te veranderen (3) 
Eén op de drie medewerkers is bevlogen en betrokken (1) 
VCP-pensioenplan: meer mogelijkheden tot maatwerk (2) 
Onbekendheid beroepen belangrijke oorzaak arbeidsmarktkrapte (2) 
Hoe krijgen we collega's mee met een nieuw project? (1) 
beurs
AEX index: 519.50 0.02 %
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Air france - 11.43  2.8 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.64  -4.5 %
Value8 5.8  -1.7 %
Italie trekt miljarden uit voor tweetal noodlijdende banken
Einde verhaal voor tweetal Italiaanse banken
Macro-agenda richtlijn komende week
meer beurs
top10
Yoga veroorzaakt tegenovergestelde effecten als stress
'Talentmanagement niet gericht op iedereen'
Amsterdam daalt sterk in lijst duurste steden van de wereld
CFO’s zien flexibilisering als middel om uitdagende arbeidsmarkt het hoofd te bieden
Bijna helft ingeruilde mobiele telefoons is iPhone
Oratie: Hoe helpt u mensen floreren?
Vergroten leiderschap skills cruciaal voor succes zelfsturende organisatie
Wat gaat u doen met de overwaarde op uw huis?
Tien MVO-managers op shortlist ‘MVO Manager van het Jaar 2017’
Circulair inkopen breekt door de grens van 100 miljoen
meer top 10
vacatures
meer vacatures