zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Directiekamers: gebrek aan digitaal inzicht en diversiteit

17 juli 2015 - Uit een nieuw rapport van Grant Thornton blijkt dat de samenstelling van directies wereldwijd toe is aan vernieuwing willen ze een betere weerspiegeling zijn van de huidige digitale economie en het diverse bedrijfsleven.

Het rapport laat zien dat er voor directies die hun samenstelling weten te verbeteren aanzienlijke kansen liggen voor betere prestaties en groei. Ook stelt het rapport dat directies die zich niet aanpassen zullen beschikken over onvoldoende diversiteit in kennis en kunde om hun managementteams effectief te adviseren over hoe het hoofd te bieden aan de uitdagingen van de huidige economie.



Kennisbehoefte
Het nieuwe rapport van Grant Thornton, 'Corporate governance: the tone from the top', is gebaseerd op gesprekken met zakelijke leiders en directieleden uit de hele wereld. Het onderzoek toont aan dat directieleden behoefte hebben aan kennis van de huidige sector – 62 procent van de ondervraagden geeft aan dit een belangrijk aspect te vinden. Bovendien is 86 procent van mening dat directieleden met nieuwe ideeën moeten komen waarmee ze het management uitdagen. Uit de gesprekken met de directieleden komt echter één belangrijk punt van zorg naar voren, en dat is een gebrek aan ervaring met technologie bij de huidige directies.
 
Toon bepalen
Marcel Welsink, lid van de raad van bestuur van Grant Thornton Nederland zegt: "Directies hebben de taak om van bovenaf de toon te bepalen, maar ook om managementteams te adviseren en aan te sturen. Een gebrek aan digitale kennis vormt voor het bestuur een groot probleem. De digitale wereld heeft markten en de manier waarop we zakendoen verstoord, maar heeft de directies nog niet veranderd. De digitale sector is bovendien ook een van de meest ondernemende en genereert ideeën en innovatie. Voor bedrijven die belang hebben bij technologie om te groeien, is het essentieel dat dit een vaste plaats krijgt op strategisch besluitvormingsniveau. Ervaring en kennis van directies over hoe een bedrijf te leiden blijft evenwel onverminderd belangrijk. Maar directies hebben wel een 21e-eeuwse upgrade nodig. Dit betekent dat directies gebruik moeten maken van hun computerdeskundigen, chief digital officers en andere experts. Mensen die ondergedompeld zijn in de digitale dimensie moeten de juiste invloed krijgen. Als  een bedrijf slechts junior management heeft met digitale ervaring, dan is de kans groot dat er onbenut potentieel aanwezig is en moet men dus gaan nadenken over de mix van talent, werving en ontwikkeling van personeel. Bedrijven met een scherp digitaal inzicht binnen de directie zijn beter gepositioneerd om nieuwe technologie te omarmen en deze te benutten om de productiviteit en prestaties op te schroeven."

Beleving versus realiteit
Het onderzoek van Grant Thornton wijst ook op een kloof tussen beleving en realiteit omtrent het evenwicht tussen mannen en vrouwen binnen directies. Ondanks dat mannen in een overweldigende meerderheid zijn – slechts een zesde van directeuren wereldwijd is vrouw – gelooft meer dan twee derde (68 procent) van de zakelijke leiders dat zij effectief bijdragen aan de bevordering van diversiteit.

Gebrek aan diversiteit
Welsink voegt toe: "Een gebrek aan diversiteit heeft invloed op de prestaties; groepen die hetzelfde zijn, denken ook hetzelfde. En dat is niet goed voor de ontwikkeling van nieuwe ideeën en het ter discussie stellen van bestaande praktijken – iets dat directies aangeven wel graag te willen zien. Dit biedt bedrijven enorme commerciële mogelijkheden. Onderzoek toont aan dat evenwichtigere directies beter presteren dan directies die bestaan uit hetzelfde geslacht, omdat directies met een enkel geslacht onder groepsdenken kunnen bezwijken. Diversiteit is meer dan alleen een evenwicht tussen mannen en vrouwen – ook spelen diversiteit in cultuur, achtergrond, kennis en denken een belangrijke rol. Vrouwen betere kansen bieden en meer doen om een beter evenwicht tussen mannen en vrouwen aan de top te realiseren zou een enorme stap in de juiste richting zijn.
De tijd is rijp om de manier waarop directies handelen, hun cultuur, de kennis die zij beschikken en de samenstelling te beoordelen. Het is van wezenlijk belang dat zij blijven nadenken over de bedrijven die ze leiden en de maatschappij waar zij onderdeel van zijn. Voor directies die zich succesvol kunnen aanpassen zijn er volop kansen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwen in Oost Europa lopen voorop in de weg naar senior management
 Divers werknemersbestand essentieel voor bedrijven
 Aandacht voor diversiteit levert meer op dan kille bezuinigingen
 Zeven concrete stappen naar succesvolle, diverse teams
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10