16 juli 2015 -
Een goede presentator brengt verandering teweeg, lokt reacties uit en zet mensen aan het denken.
Of u nu een bedrijfsplan pitcht voor een potentiële investeerder, uw belangrijkste deal aan het sluiten bent of uw medewerkers of directie toespreekt, het is altijd belangrijk dat u een pakkend verhaal vertelt. Spencer Waldron, Regional Manager Europe bij Prezi neemt Steve Jobs als voorbeeld van een presentator die een boeiend verhaal kon vertellen. En hij legt uit hoe ook u kunt presenteren als Steve Jobs.
Een van de grootste presentatoren uit onze geschiedenis
"Het boeien van een publiek en hen meenemen in een verhaal is een van de belangrijkste vaardigheden van de grootste presentatoren uit onze geschiedenis," vertelt Spencer Waldron. "Neem bijvoorbeeld Steve Jobs. Een van de meest typische kenmerken van zijn presentatiestijl was zijn vermogen om een pakkend verhaal te vertellen, zonder het gebruik van slides. Enkel een combinatie van afbeeldingen en video’s die hij als wegwijzers gebruikte naar zijn grotere verhaal, zoals hoofdstukken in een boek."
"Wanneer u terugkijkt naar Steve’s beste productlanceringen, zal u een ding opvallen. Ongeacht het product waar hij over sprak, hij was altijd het middelpunt van de belangstelling.
Hij bepaalde hoe het verhaal zou aflopen. Steve’s stijl had zo’n blijvend effect, dat nu nog steeds alle Apple medewerkers productpresentaties geven op precies dezelfde manier. In spijkerbroek of joggingpak en met een spectaculair, sprookjesachtig verhaal," aldus Waldron.
We zijn afhankelijk van slides die geen verhaal vertellen
Er zijn veel meer voorbeelden van personen die hun publiek kunnen boeien en verandering teweeg kunnen brengen. Maar de overgrote meerderheid van ons is afhankelijk geworden van slides die geen verhaal vertalen maar enkel data presenteren. Dit heeft ervoor gezorgd dat presentaties tegenwoordig gekenmerkt worden door veel, met tekst beladen slides en een monotone stem die doordreunt op de achtergrond.
Waldron legt uit: "Overvolle slides leiden de aandacht af van het individu en de aandacht van het publiek keldert binnen ongeveer tien minuten na de kickoff. Als de presentator wel over de mysterieuze vaardigheid beschikt om de aandacht op te eisen terwijl het publiek leest, dan is het publiek te druk met het verdelen van deze aandacht. Als u me niet gelooft, vraag dan een van uw collega’s u iets te vertellen terwijl u een email leest."
Oefenen, oefenen, oefenen
"Een pakkend verhaal, verteld door een interessant en betrokken persoon met ondersteunende communicatiemiddelen is niet echt een geheim recept. We weten allemaal hoe we het moeten doen, we nemen alleen niet de tijd om het te oefenen," vertelt Waldron. "U denkt toch niet dat Steve altijd al zo goed is geweest in presenteren? Hij kende de kracht van de effectieve communicatie en heeft hier het beste uitgehaald. Zie maar hoe ver Apple is gekomen."
Neem de tijd om een sterk verhaal te bouwen, ondersteun het met visuele inhoud (geen volle slides) die uw verhaal tot leven brengen en oefen hoe u uw verhaal wilt vertellen en niet hoe de presentatie gemeenschap het u vertelt.
"En onthoud, de beste communicators zijn diegene die aan de startlijn staan, met de finish al in het vizier. Ook al weten zij nog niet precies hoe het einde is, ze weten dat ze er gaan komen en doen dit met overtuiging en passie. Nog even, en ook u presenteert als een presentatie goeroe in een joggingpak," aldus Waldron.