zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument leest e-mail steeds vaker op mobiel

22 juni 2015 - De opmars van mobiel is niet te stuiten. Gemiddeld één derde van de ontvangers opent e-mail op zijn mobiel. Bij B2C ligt dit aantal nog hoger, op zo’n 40 procent, met de sectoren recreatie en e-commerce als absolute uitschieters.

Hier opent de helft van de ontvangers nieuwsbrieven mobiel. Organisaties die investeren in responsive design, dynamische content en segmentatie kunnen de komende jaren optimaal profiteren van de mogelijkheden van (mobiele) e-mailmarketing.
Dit blijkt uit de vierde editie (2015) van de Nationale E-mail Benchmark, het onderzoek van DDMA naar het rendement van en de trends in e-mailmarketing. Dit jaar zijn 3,6 miljard e-mails in 144.175 campagnes onderzocht.
 
Responsive design: een must bij mobile

"Met de opmars van mobiel is responsive design niet meer te ontwijken," zegt Ronald Dubbeldam, voorzitter van de DDMA ESP commissie: "Als je kijkt naar B2C e-mail dan opent 43 procent van de ontvangers een e-mail op zijn mobiel, 37 procent klikt." Voor de negentien onderzochte sectoren geldt dat de mobiele open rates variëren tussen de twintig procent en 45 procent. De click through rates tussen de twintig procent en 30 procent. De meeste bedrijven spelen op deze behoefte in door hun e-mails responsive te maken (62 procent). Slechts een handjevol maakt zijn content ook dynamisch, afgestemd op de voorkeuren van de ontvanger vijftien procent.
 
Segmentatie verhoogt engagement
De open- en click through rates zijn anders dan de trend van de afgelopen jaren deed verwachten. De Confirmed Open Rate (COR) stijgt met 3,5 procent ten opzichte van 2014, naar 36 procent. De Click Through Rate (CTR) blijft nagenoeg gelijk op zeven procent. Een mogelijke verklaring is dat een ‘open’ geen actieve handeling hoeft te zijn. Die worden ook geregistreerd als ontvangers hun mails schonen op bijvoorbeeld een iPhone of in Outlook. De twee procent daling in de Click to Open Rate (CTO) naar negentien procent hoeft dus geen daling in engagement van de ontvanger te betekenen, maar kan worden verklaard door een hoger aantal opens.
Net als in de voorgaande edities, laat ook dit onderzoek zien dat e-mailings naar kleinere groepen ontvangers een veel hogere open- en klikratio hebben. De kleinere e-mailings zijn veelal afgestemd op groepen ontvangers met dezelfde kenmerken en interesses. De gemiddelde openratio bij een e-mailbestand tot 5000 ontvangers is ongeveer 40 procent, bij grotere bestanden vanaf 50.000, wordt nog een maar een kwart van de mails geopend.

Morgenstond heeft goud in de mond
Donderdag is wederom de favoriete dag om een e-mailing te verzenden. Bijna 23 procent van de onderzochte mails wordt op deze dag verstuurd. Verreweg de meeste e-mailings worden overdag verstuurd tussen 07.00 en 20.00 uur, met een kleine piek om 10.00 uur ’s ochtends en 16.00 uur ’s middags. De DDMA commissie ESP’s ziet ook hier mogelijkheden. Ronald Dubbeldam: "Het eerste wat iemand tegenwoordig doet als hij wakker wordt, is op zijn mobiel kijken. Hier zou je als organisatie gebruik van kunnen maken, door te experimenteren met een hele vroege verzending."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Koopkracht blijft achter
 Millennials geven topmanagement nieuwe betekenis
 Haastige spoed is goed - omslag naar nieuwe economie in 2025
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Een swipe zegt meer dan een click
 Steeds meer mobiele activiteiten
 Merendeel mobiele websites is niet getest op piekbelasting
 Acht mobile trends voor 2015
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
reacties
Vakantieganger hamstert voor autoreis  (1) 
Vier dingen die managers moeten kunnen (1) 
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Leidinggevende scoort onvoldoende voor begrip ex-kankerpatiënten
Vier dingen die managers moeten kunnen
Lagere lening door leaseauto, abonnementen en studieschuld
Niet langer veilig achter de firewall
Minder kans op armoede met gewone baan
Vacatures in Amsterdam moeilijk te vervullen
Breng mensen en technologie in balans
Leaserijder wil data delen voor onderhoud, minder files en verkeersveiligheid
Slechts twee op de vijf bedrijven beveiligen cloudgegevens met encryptie
Business interruption en cyber-incidenten grootste risico’s voor bedrijven
meer top 10
vacatures
meer vacatures