zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketing als verbeteraar van bedrijfsprocessen

11 juni 2015 - Marketing heeft een positieve invloed op het bedrijfsresultaat door het verbeteren van de processen van andere afdelingen.

Dat concludeert Alex Klein in zijn proefschrift ‘Marketing als verbeteraar van bedrijfsprocessen’, waarmee hij op 9 juni promoveerde aan Nyenrode Business Universiteit. Hij pleit voor een nieuwe rol voor marketing, waarin marketing zorgt dat de kennis over de klant wordt doorgegeven aan operationele afdelingen. Met deze kennis zijn de afdelingen beter in staat de processen correct uit te voeren, wat vervolgens verbeteringen oplevert voor het bedrijfsresultaat.



Toegevoegde waarde
Het proefschrift heeft voor het eerst het effect van marketing op bedrijfsprocessen onderzocht. De toegevoegde waarde van marketing is al tijden een punt van discussie binnen organisaties. Alex Klein: "Dit onderzoek wijst uit dat de invloed van marketing op de verbetering van de personele en financiële bedrijfsresultaten eerder indirect geschiedt via de verschillende afdelingen dan direct. Marketing als vertegenwoordiger van de klant kan een belangrijke rol spelen in het correct uitvoeren van de processen van andere afdelingen, waarmee deze afdelingen effectiever en efficiënter kunnen presteren. Dat vertaalt zich in zowel betere financiële prestaties als minder ziekteverzuim en hogere personeelstevredenheid."
 
Nieuwe taak
Alex Klein geeft op basis van de resultaten aan dat er in de toekomst een nieuwe taak is weggelegd voor marketing: "Marketingafdelingen moet gaan beseffen en begrijpen wat andere afdelingen doen en de vertaalslag maken van de wensen van de klant naar de bedrijfsprocessen van die afdeling. De andere bedrijfsonderdelen moeten beseffen dat marketing niet alleen maar reclame en promotie is en moeten samen met marketing in gesprek over de manier waarop hun processen geoptimaliseerd kunnen worden. Daarmee bepaalt de klant hoe die processen gaan lopen."
 
Aanvulling op Lean
Volgens Alex Klein sluiten de onderzoeksresultaten aan bij de wens om alle processen ‘Lean’ te maken. Lean is een methode waarbij gestreefd wordt naar maximale waarde voor de klant met zo min mogelijk verspillingen. Hij zegt hierover: "Lean geeft aan dat ieder bedrijfsproces afgestemd moet zijn op de wensen van de klant. De enige manier om erachter te komen wat deze wensen zijn, is om daadwerkelijk naar de klant te luisteren en de processen daarop af te stemmen. Op die manier wordt er niet meer verspild dan de klant ervoor wilt betalen."
 
Toepassingen
De uitkomsten van het onderzoek kunnen als nieuwe basis gelden als onderbouwing van marketingbudgetten, aldus Alex Klein. "Marketing zou leidinggevend moeten zijn in de aansturing van uitvoeringsjuistheid van de processen van andere operationele afdelingen. Als een bedrijf de processen weet af te stemmen op de wensen van de klant, zullen zij veel beter in staat te investeren, produceren en verkopen. Mijn uitkomsten bieden handvatten voor bedrijven om juist nu de aantrekkende economie te verzilveren."
 
Onderzoek
In het onderzoek van Alex Klein wordt marketing geduid in termen van marktoriëntatie; het plannen en coördineren van alle processen afgestemd op de wensen van de klant die een aantoonbaar effect hebben op het bedrijfsresultaat. Op basis van literatuuronderzoek is een enquête opgesteld die is ingevuld door leden van het NIMA (Nederlands Instituut voor Marketing), lezers van de Financiële Telegraaf en studerende professionals aan het NCOI.
 
Alex Klein promoveerde op 9 juni aan Nyenrode Business Universiteit met zijn proefschrift getiteld ‘Marketing als verbeteraar van bedrijfsprocessen’. Lees het hele proefschrift hier.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Customer experience geen marketingtrucje
 Weinig raakvlakken tussen salesmanagers en marketeers
 Kunnen B2B-marketeers ROI aantonen?
 Marketeer ziet geïndividualiseerde marketing als de toekomst
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10