zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slechtste Service Award 2015 uitgereikt

29 mei 2015 - Het bedrijf met de slechtste service van Nederland is dit jaar DHL met een 2.1 als gemiddeld cijfer. Dat blijkt uit gegevens van reviewplatform Opiness.nl.

In de top vijf slechtst presterende bedrijven staan verder PostNL (3,5), de Nationale Postcode Loterij (3,9), de Belastingdienst (2,7) en Pretium (2,7). Met een 2,1 als gemiddeld cijfer geven klanten van DHL een sterk signaal af dat er cruciale zaken in de dienstverlening moeten veranderen. 



Gebrek aan zorg
Linda Schulte, mede-oprichter van Opiness: "Het gebrek aan zorg om de bestelling in goede orde bij de klant te krijgen lijkt in veel gevallen te ontbreken. Online winkelen is inmiddels ingeburgerd in de maatschappij en dit betekent dat er meer klantcontacten zijn met pakketbezorgers. De bezorgers staan aan het eind van de keten op een kwetsbare plek. Online winkels zullen zich bewust moeten zijn dat ook hun klantwaardering samenhangt met deze belangrijke laatste schakel."
 
Veel ergernissen over bezorging
De kritiek bij zowel DHL als PostNL gaan niet om alleen over het te laat bezorgen, maar ook vooral over de wijze waarop. De ergernissen in de reviews op Opiness gaan over het tevergeefs thuis wachten op de afgesproken tijd (twintig procent), het zoekraken van pakketten (zeventien procent), het wel of juist niet bij de buren afleveren (zeventien procent), niet kijken naar achtergelaten briefjes op de voordeur (twaalf procent) of stellen dat je niet thuis was, terwijl de klant zegt er wel te zijn geweest (twaalf procent).
 
De andere 'winnaars'
Andere 'winnaars' in de top vijf slechtste presteerders zijn de Belastingdienst, Pretium en de Nationale Postcode Loterij. Machteloosheid van de klant lijkt een rode draad te zijn bij deze partijen. De werkwijze van deze organisaties wordt door klanten zwaar bekritiseerd. Het zeer moeilijk opzeggen (30 procent) en het continu te worden ‘lastig gevallen’ (33 procent) zijn eveneens punten van kritiek voor zowel de Nationale Postcode Loterij en Pretium. De Belastingdienst op haar beurt, ‘misbruikt haar macht’ volgens de 'klant'. Bijna de helft van de kritiek gaat over de oneerlijke behandeling dat de burgers en bedrijven snel moet betalen en anders boetes krijgen, terwijl de Belastingdienst zelf alle tijd neemt voor uitbetalingen die zij moet doen. Verder klaagt een derde over het gebrek aan deskundigheid van de medewerkers. Mensen van het ‘kastje naar de muur sturen’ is nog steeds aan de orde van de dag.
 
Stijgers en dalers ten opzichte van 2014
In eerdere jaren gaf Preferenso.nl (voorloper van Opiness.nl) de Slechtste Service Awards uit. Opvallend is dat de cijfers dit jaar weer lager zijn dan in 2014 en de jaren ervoor. Het lijkt erop dat klanten nog duidelijker het signaal willen geven aan deze spelers om iets met de kritiek te doen. Branches die te wensen over laten in hun dienstverlening zijn de aanbieders van kansspelen, koeriers en openbaar vervoer aanbieders. Deze partijen scoren allemaal zeer lage rapportcijfers op Opiness. In eerdere jaren stonden er energiebedrijven en telecomaanbieders in de lijst, spelers in deze branches zijn zich duidelijk klantgerichter gaan opstellen de afgelopen jaren gezien de hogere rapportcijfers die zij nu krijgen op Opiness.. De top tien slechtste presteerders in 2015 is hier na te lezen. In februari 2015 gaf Opiness tevens de Beste Service Awards uit.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mobiele apps zijn het nieuwe gezicht van bedrijven
 Combinatie data, technologie en organisatie sleutel voor succes
 Generatie Y bij uitstek geschikt voor customer service center van de toekomst
 Vraag naar hoger opgeleid personeel klantenservice neemt toe
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10