zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkstress en werkplekleren in tijden van herstructurering

22 mei 2015 - Herstructureringen op het werk zorgen voor stress en een afname van vitaliteit bij medewerkers. Maar de negatieve effecten zijn minder als werknemers voldoende mogelijkheden krijgen om te leren door te reflecteren en te experimenteren op het werk.

Dat is een van de conclusies van het promotieonderzoek van Irina Nikolova. Ze onderzocht de relaties tussen professioneel leren en welzijn op het werk in tijden van herstructurering. Donderdag 28 mei 2015 verdedigt ze haar proefschrift bij de Open Universiteit in Heerlen.



Leren en welzijn
Herstructureringen en leren op het werk zijn meer dan ooit noodzakelijk willen organisaties competitief blijven op de globale markt. Veranderingen in dagelijkse werkactiviteiten en -routines kunnen voor werknemers een stimulans zijn om te leren. Tegelijkertijd kunnen ze ook stress veroorzaken. In tijden van veranderingen kunnen medewerkers onzeker worden over de inhoud van hun toekomstige job. Ze kunnen bijvoorbeeld vrezen dat ze bepaalde waardevolle aspecten van hun werk kwijtraken. Het is ook mogelijk dat ze hun capaciteiten om efficiënt hun job uit te voeren in vraag beginnen te stellen. In haar promotieonderzoek onderzocht Nikolova de relaties tussen herstructurering, leren op de werkplek en welzijn. Daarnaast voerde ze ook twee validatiestudies uit. In deze studies heeft ze de validiteit van twee schalen - gericht op het meten van leermogelijkheden en leerklimaat - grondig getoetst.

Buffer
Nikolova stelde vast dat herstructurering inderdaad twee effecten heeft: het is een stimulans om te leren, maar kan ook leiden - in elk geval op korte termijn - tot emotionele uitputting en verminderde vitaliteit. Tegelijkertijd bleek dat werknemers die op hun werk ondersteund worden om te leren en de kans krijgen om te reflecteren en te experimenteren minder last hebben van de negatieve effecten. Nikolova pleit er dan ook voor dat werkgevers zorgen voor een faciliterend en appreciërend leerklimaat om het leren op de werkvloer (het verwerven van nieuwe competenties) te stimuleren. In tijden van herstructurering zouden organisaties vooral moeten investeren in het faciliteren van het leren. Maar het is minstens zo belangrijk dat bedrijven in een tijd van weinig herstructureringen zorgen voor zowel een faciliterend als een appreciërend leerklimaat om het leren op de werkvloer te bevorderen. Dat wil zeggen dat ze ondersteuning bieden en waardering tonen als medewerkers bijscholen. Het leren op het werk en de ondersteuning daarvan door werkgevers maakt werknemers namelijk weerbaarder en maakt ze beter bestand tegen de negatieve effecten van herstructureringen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Reorganisatie overleefd? Voorkom dat u rood staat aan het eind van de maand!
 Flexibilisering arbeidsmarkt grootste invloed op personeelswerving in 2014
 Hoe blijven uw medewerkers ook na ontslag ambassadeurs?
 Vertrouwen behouden in tijden van crisis
 
 
reacties
 
Stefan Middelkoop  |   | 
9-06-2015
 | 
12:09 uur
Ik denk dat het in voldoende mate voorbereiden van werknemers op de aankomende herstructurering een goede basis maakt hiervoor.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10